פרשת השבוע – בראשית חלק א'

"בראשית" חלק א'

נתחיל עם האדם הפרט, בניגוד למקובל להתחיל עם האלוהים. ולמה ? כי שאין אדם אין מודעות לאלוהים במילא מהו רלוונטי לפני האדם ? גם לא צריך לדבר כרגע מה היה לפני האדם כפי המקובל, וכי חייבים אנו ללפני מאתנו ? כלומר לכל הדעות הפרט נולד בכפיה וכבר קבעו החכמים שטוב לו שלא נברא משנברא. כלומר לכל הדעות כדאי לו לאדם שלא נברא כלל. ולכן לעומק אין לנו שום חובה כלפי מי שהביא אותנו לעולם בכפיה. אז אין אנו מחויבים לאלוהים ואין לנו מחויבות להורים, בוודאי שאין לנו שום מחויבות לטבע ולחברה ולמוסר ולערכים. ולכן אומרים חכמינו "למה נברא האדם יחידי ?! כי חייב כל אדם לומר: בשבילי נבראה העולם" כלומר האולהים ההורים הטבע וכו' נתנו לי כפרט את המודעות ולכן אני מודע ליקום והכל שלי ולטובתי, אין שום זכות לאלוהים או להורים או לחברה או לטבע לקבוע לי מה ואייך ומי, יש בידי גם להתאבד ושכולם יקפצו לי. בוודאי שאין אני צריך לקבל שום נורמה ומוסר וערך כמובן מאליו.

גם חז"לנו אומרים במליצתם כדרכינו כאן: שאל תלמיד חכם את הנביא כך: אני אוהב שני דברים את התורה ואת ישראל, אבל מה קודם ? ענה לו הנביא שבוודאי ישראל קודם לתורה. והאלוהים בעצמו אומר "הלוואי אותי עזבו ותורתי שומרו" כלומר האלוהים רוצה שנקיים את התורה והנביא אומר שהאדם קודם לתורה, ולכן טוב שנתחיל עם האדם הפרט, כי אם האדם לפני התורה והאלוהים רוצה את התורה לפניו אז האדם לפני הכל, וכך נפסק גם בהלכה שבפיקוח נפש האדם לפני הכל.

בכל אופן אפי' שנתחיל עם האדם הפרט, לא נתחמק ח"ו מהאלוהים וכו' הלפני האדם. אבל נתמקד בעיקר, באדם הפרט.

לפני שמתחילים את הפרשת השבוע – פרשת בראשית, אני חייב לומר לכם שבלי הנקודה הבסיסית שאני הולך לומר לכם עכשיו, אין שום אפשרות להבין את תורת ישראל. ובכן, "כל אדם בהווה הוא אדם ראשון לכל צאצאיו בעתיד לדורי דורות לנצח נצחים = האדם הראשון התנכי". כלומר בלי שתפנימו את הדבר הפשוט הזה, אין טעם להתחיל את פרשת השבוע. כי אז אנו כביכול מחויבים לאדם הראשון התנכי, ואמרנו כבר שאין לנו שום מחויבות לאף דבר ביקום אפי' לא לאלוהים וק"ו לא להורים ולא לאב הקדמון = האדם הראשון התנכי.

תשימו לב, עצם הבחירה שלנו כפרטים, כמו לחדול להיות (להתאבד) או כן ולא לקבל מה שאומרים לנו לקבל ?! זאת המציאות של כל פרט בהווה. כלומר זוהי היקום והמציאות של הפרט שהאלוהים ברא, אז מיהו החצוף שיאמר לנו בשמו של האלוהים תעשה כך וכך ?? הרי הוא נתן לנו את החופש !! ולכן חייב להיות ברור לכולנו, שאין במציאות שום מחויבות לאף אחד ולאף דבר ביקום. ולכן חשוב להבין זאת שפרשת השבוע מתחיל עכשיו בהווה. כלומר אנו הלומדים עכשיו את הפרשה ?! אנו השחקנים האמיתיים בסיפור התנכי, כי כל העבר מת ואנו עכשיו בהווה חיים, ואפשר שנמות עוד מעט ואפשר שנחייה לנצח. או על ידי ניצחון המוות, או בינתיים על ידי ההולדה עד שהם ינצחו את המוות על ידי התפתחות התבונה האנושית.

האם נספיק בשבעים שנה לפתח את התבונה האישית שלנו ? בוודאי שלא ולכן מאוד כדאי ללכת אחורה בזמן לפחות ללמוד מאבותינו מה הם כבר השיגו ואנו נמשיך לקדם את התבונה האנושית של הפרט ולטובת הפרט. (אני אומר "פרט" כי אין ישות שנקרא מין האנושי, יש רק פרטים ולכן נברא האדם יחידי שחייב לומר שכל העולם נבראה בשבילי, אחרת כל הפרטים יהיו עבדים לישות הדמיונית שנקרא מין האנושי) כלומר לא כדאי לנו כפרט להתחיל הכל מהתחלה לדעת איזה צמח רעל ואיזה צמח טוב לבריאות וכו' וכו', בכל תחום החיים לא כדאי להתחיל הכל מאפס אחרת לעולם לא נתקדם, ולכן כדאי לנו ללמוד ולבדוק מה השיגו קדמונינו ההורים ואבותינו הקדומים והחכמים בכל הדורות של העבר, ולשמר אותם לדורי דורות. ולכן שמרו אבותינו את התורה מכל משמר שאנו בהווה וכל פרט בעתיד יקבל את תובנות החכמים מדורות העבר.

אז נסכם את הנקודה החשובה כאן לפני שנתחיל. "כל אדם בהווה הוא האדם הראשון לכל צאצאיו בעתיד = אדם הראשון התנכי". כל אדם בהווה יכול לחדול (או התאבדות או פשוט לא מוליד) ולכן בשבילו ממש לא רלוונטי התורה ותבונתה. האדם שרוצה לחיות לדורי דורות ולפתח את התבונה בזרעו בלי סוף ?! לפרט הזה מאוד רלוונטי ללמוד מה כבר השיגו הקדמונים. ולכן אנו לומדים את התורה שנכתבה על ידיהם בצורה כזו שהיא ממש אלוהית, כלומר הם תובנות אבסולוטיות ביקום אקראי לא דטרמיניסטי (ביקום דטרמיניסטי לא צריך תורה בכלל, כי הכל קבוע מראש ואין בחירה, אבל לא נעמיק בזה בדף הזה) שזה ממש נס ובלתי אפשרי. תחשבו על הרפואה בחשיבה אבולוציונית, האם אפשרי חוקים רפואיים אבסולוטיים נצחיים ? בוודאי שלא הרי באבולוציה  הכל אקראי ואישי כך שכל פרט ובכל זמן בחץ הזמן של ההתפתחות האורגניזמים צריך להיות רפואה אחרת לגמרי. (אשרי מי שיבין את עומק הדבר שאמרתי עכשיו) ולכן זאת פלא גדול אייך התורה הצליחה להעביר תובנות לדורי דורות אפי' שהיקום מחייב כל רגע תורה חדשה על פי המצב הרגעי באבולוציה שהיא התפתחותית ולא דטרמיניסטית כלומר היא דינמית ולא סטטית.

ובכן נתחיל ונזכור שאנו השחקנים במציאות. זה לא משל ונמשל זאת פשוט המציאות של היקום שאנו הפרטים בהווה הם השחקנים של התורה והנך וכל ההיסטוריה האנושית עד ימינו אנו בהווה.

והנה אנחנו שואלים למה אנו לבושים עם בגדים לעזאזל ? זאת השאלה הראשונה שנשאל, ואחריו נשאל למה שפה לעזאזל ? האם שאר האורגניזמים לא מסתדרים בלי שפה ובגדים ? ולפני הכל נשאל מי הביא אותנו לכאן ? ההורים כמובן !! אז נרוץ אליהם ונשאל אותם למה לעזאזל הבאתם אותנו לעולם ? אני לא מקנה בהורים שהתשובה תהיה סקס או אהבה, כי אני הייתי שונא אותם עד נשימתי האחרונה. בשביל סקס ואהבה שלכם אני כאן עם כל הסבל הכרוך בכך ? הרי לכל הדעות טוב לי שלא נבראתי בכלל, אז למה לעזאזל הבאתם אותי לכאן ? ההורים שיגידו, שיש ישות שנקרא מין האנושי שחייבת לשרוד. גם הורים כאלה אני הייתי שונא בטירוף, בשביל איזה דמיון שנקרא מין האנושי אתם מביאים אותי בכפיה להיות עבד לישות הזה ? מילא הייתם שואלים אותי מקודם, אבל לא שאלתם אותי כלל וכלל, רק פשוט הבאתם אותי בכפיה להיות עבד לישות הדמיוני שלכם ?

אתם מרגישים כמוני שאין עם מי לדבר ? נכון באמת אין עם מי לדבר, ההורים סתומים, ונשארנו לבד בדיוק כמו האדם הראשון התנכי. כלומר מבחינתינו אנו כאן ממש במקרה, ויש ביכולתינו לחדול או להיות אקראיים עד המוות היבוא אחרי שבעים שנה וחסל. אבל אז לא נכתוב תנך לדורות הבאים שלנו שלא תהיה לנו. הרי לא נחזור על הטעות של ההורים, סקס ואהבה לא מכריח אותנו להוליד ילדים, בוודאי לא הישות הדמיונית שנקרא מין האנושי לא מכריח אותנו להוליד ובוודאי לא הנורמה החברתית לא מכריח אותנו להוליד.

אבל אם כן נחליט לחיות לנצח (= לנצח את הברירה הטבעית ואת הטבע ולחיות לאורך חץ הזמן לעולם = התמדת החיים האישיים שלנו) ובינתיים להוליד בכדי שנחיה לנצח על ידי צאצאינו לדורי דורות עד ניצחון המוות, אז צריך לכתוב תנך לדורות הבאים האישיים שלנו.

ולכן חזרנו לשאלה למה אנו צריכים בגדים ושפה ? בזמן ששאר האורגניזמים לא צריכים את זה כלל. כאן התורה מספרת לנו כביכול האלוהים בעצמו ברא את כל הטבע עם שפה = עשר מאמרות של הבריאה. תשימו לב, דבר ראשון התורה משכנע אותנו 1, שיש התחלה ליקום ולכן היא דינמית ולא סטטית\דטרמיניסטי מוחלט (= אותו סיבה אותו תוצאה), ואייך היא נוצרת ומתפתחת כל הזמן ? כלומר אייך מהמפץ נוצר כל היש אחרי מיליארדי שנים ? עם שפה !! כלומר עם שפה אפשר לשלוט ולנצח את הטבע לטובתינו. אם השפה באקראיות הצליחה ליצור את כל היש ביקום אפי' ההורים שלנו יצרו אותנו באקראי ?! אז מאוד כדאי ללמוד שפה !!

ובכן התורה מנסה על פי הידע שלהם בזמנם לתת לנו איזה סוג התפתחות אבולוציונית כלומר מה קדם למה, קודם הדומם ואחר כך האור ואחר כך הצומח ואחר כך הדגים והעופות ואחר כך החיות ואחר כך ממין החיה התפתח האדם = ההומו סאפיינס. (תתפלאו, אבל חכם יהודי מלפני 600 שנה "הספורנו" פרשן את זה בדיוק כמו שאמרתי לכם כאן, שהאדם הוא סוג חיה בשם אדם שהתפתח וקיבל את המודעות והשכל) בכל אופן חשוב מאוד להבין את הפילוסופיה החשיבתית של התורה שהיקום היא התפתחותית ואבולוציונית. בלי החשיבה הזו כדאי לנו להתאבד, כי אז אנו רובוטים דטרמיניסטיים שנשלטים על ידי חוקי הטבע (או על ידי ליצנים שרוצים שנאמין שהיקום דטרמיניסטי בכדי שיוכלו לשלוט עלינו כמו מדעי הכלכלה כמו מדעי חברה ומדינה משטר ושלטון, ושלטון הכסף מאוד רוצה שנחשוב כך). ולכן חייבים להפנים את הבסיס הזה, שהתורה מלמדת אותנו שהיקום דינמי ואבולוציוני וכך רוב חכמי ימינו האמיתיים במדע חושבים בדיוק כך. אנו לא נחפש את האמת ביקום רק כאמצעי לנו, ולא נחפש את הדבר כשלעצמו של קאנט כי ממש לא רוצים אנו להיות עבדים לו, נחפש אולי את הדבר כשלעצמו של קאנט רק בכדי לשלוט בו כלומר שנהיה בני חורין ממנו. ולכן התורה אומרת על פי הידע שלהם בזמנם שהשפה היא הסגולה, היא הדבר כשלעצמו שאפשר עם זה לנצח את הטבע ולחיות לנצח.

כמה אירוני היא שמאז שבני אנוש המציאו את השפה קיבלנו מצב של "החיים והמוות ביד הלשון" כלומר השפה היא לא הכלי הטוב האבסולוטית, הרי מילה אחד לא במקום יכול להביא לנו את המוות ולפעמים מוות איטי ואכזרי והמבין יבין. בכל אופן זה מה יש, השפה יכול באמת להביא לנו הרבה טוב, כמו להעביר תובנה פשוטה לזולת ולאישה ולילדים, כמו הצמח הזה הוא רעל. אותו דבר נראה בהמשך הפרשיות בנוגע להתפתחות האנושית במציאת הברזל, כלומר גם מציאת הברזל נשמע טוב ושימושי מאוד לאדם אבל מצד שני כמה דם הברזל דורש ודרש בכל ימי ההיסטוריה ?

נמשיך בפרשת השבוע: למה אם כך התורה נותנת לבריאה שש ימים ולא יום אחד ? התשובה כמו שהתורה רצתה לשכנע אותנו שכדאי שפה וכדאי ללמד את ילדינו שפה, כי האלוהים בעצמו ברא את העולם עם שפה. כך התורה רוצה לומר לנו שאפי' האלוהים נח כל שבת, כלומר התורה רוצה לתת לנו יום מנוחה מהטבע יום שכולו לעצמינו בלי שום שיעבוד לטבע. ובאמת הנביאים מבטיחים שיבוא יום שהאדם ינצח את הטבע ואז יהיה כל הימים שבת "יום שבת שכולו ארוך" אבל בינתיים עד ניצחון הטבע לפחות יום אחד בשבוע לא נהיה משועבדים לו.

ובכן נמשיך ללמוד שהאדם הוא זה שנתן שמות לכל, לכל החיות וכו' כלומר הוא המציא את השפה ולא שבאמת האלוהים המציא את השפה. התורה ממשיך ללמד אותנו ברמז שהאדם הזה (שזה אנחנו בהווה) בפוטנציה יכולים לסקסקס כל בעל חיים בג'ונגל כלומר אין לנו משיכה מינית לבת\ן המין, ולכן אין שום דבר שמבטיח את שרידותינו האישית כמו אצל שאר האורגניזמים (יכול להיות שגם להם אין, אבל זה ממש לא משנה לנו ולא רלוונטי לנו, העובדה היא ששרידותו של האדם היא פונקציה דעתנית ולא ברירה הטבעית כלומר הטבע לא כופה עלינו את שרידותינו האישית). ולכן מספרת התורה שאין אדם מוצא את בת מינו, ובאמת בלי השקרים של אהבה ונרמה חברתית וחינוכית, אין האדם היה שורד כלל וכלל רק בדעת וברצון תבוני. והיות שלרוב בני אדם אין דעת עצמאי בילדותם, נצרכו ההורים להקנות להם שפה בכפיה וחינוך וסביבה אנושית, כלומר האדם נפרד מהג'ונגל איפה שהוא סקסקס כל מה שזז, בכדי שיסקסקס רק את בת מינו, עם שקרים כמו אהבה או צו אלוהי וכדומה. כל זה עד שילמד להבין בעצמו שטוב עשו ההורים שהכינו לו סביבה אנושית עם שקרים יפים עד שילמד = חינוך. כלומר כל המושג חינוך בעצם זה בדיוק זה, להכין את הלא מודע (הילד) לטוב עד שילמד בעצמו מה טוב.

הגענו לנקודה החשובה הבאה. שחייב כל בר דעת להפנים: "אין לאדם שרידות אישית בלי דעת ורצון תבוני אישית לשרוד לדורי דורות" כלומר אין לאדם משיכה מינית דטרמיניסטית לבת\ן מינו. וצריך להגיד תודה ליוצאים מארון שמזכירים לנו את זה כל הזמן. כי מרוב השקרים החינוכיים וההפיכה החקלאית לפני אלפי שנים שעזבנו את הג'ונגל, שכחנו אייך זה להיות בג'ונגל. כלומר בג'ונגל באמת אין משהו שמביא את האדם לבת\ן מינו. ולכן לא מצא האדם בסיפור התנכי את בת מינו.

וכאן עושה התורה עלינו תרגיל, לשכנע אותנו שאתה חייב, אבל חייב להידבק בבת מינך, הרי היא\הוא חלק מבשרך לפני הניתוח. וכאן מסופר סיפור הניתוח.

אני שואל אותכם, אם היה במציאות של היקום שהאדם יש לו משיכה מינית דטרמיניסטית לבת זוגו, אז צריך סיפור של ניתוח ? האם לשכנע אותנו לאכול ולישון התורה המציאה איזה סיפור ? לא ולא כי כל מה שדטרמיניסטי כמו לנשום ולאכול ולישון, לא צריך סיפורי שכנוע. דווקא בגלל שאין לאדם משיכה מינית לבת מינו ולכן הוא יסקסקס כל מה שזז ולא ישרוד אישית באבולוציה ?! אז הוא חייב שכנוע וכידוע לפני המצאת הכתיב וכתב, העבירו תובנות לדורי דורות על ידי סיפורים בעל פה, סוג סיפורי אגדות שכאלה שילדים אוהבים ומתחנכים על ידיהם. אבל בכל זאת נכון הוא שבני הזוג נהפכים להיות בשר אחד לנצח שזה כמובן הילדים של הזוג, הילדים הם הבשר אחד בעתיד ושאין ילדים אז האדם בהווה הוא חתוך לשנים במציאות ויחדול להיות במציאות (אולי יהפוך לנפט ולגז שמשפחת תשובה יעשה עליו כסף, זה נכון שכל מת נהפך לנפט ולגז אבל לפחות השאיר חיים שנהנים מיזה, מה שאין כן החצי גוף נאכל חינם על ידי הגנבים שגנבו לנו את הגז).

נסכם מה היה לנו עד עכשיו

1, כל אדם בהווה הוא האדם הראשון לכל צאצאיו בעתיד = האדם הראשון התנכי. ולכן שלומדים תורה, הוא חייב להבין שהוא בהווה השחקן האמיתי התנכי שמשחק את המשחק. וכך נרגיש כלפי כל דמות תנכי בכל הלימוד בהמשך.

2,  כל אדם בהווה אין לו משיכה מינית דטרמיניסטית לבת מינו אילולי החינוך והסביבה שקדמונינו יחד עם ההורים דאגו לנו. כלומר שרידותו האישית היא פונקציה של דעתנות אישית ולא כפיה טבעית דטרמיניסטית.

3, אם הוא משתכנע לחיות אז הוא צריך שפה ולהיפרד מהג'ונגל ולעשות את ההפיכה החקלאית בכדי שלילדים שלו תהיה סביבה אנושית ותהיה אפשרי לחנך אותו לטוב, בקיצור לעזור לו שישרוד בעצמו וגם כמובן שיקבל את כל הכלים ללמוד ולפתח את התובנה האנושית שתצא ממנו בעתיד.

4, סעיף זה החשוב מכל. "כל אדם חייב לומר שבשבילי נברא העולם" כלומר לפני שבאים אליו עם חובות בשם האלוהים או בשם השדים (המשטר) כמו מוסר וערכים ?!  אז הוא חייב להפנים שלפניהם הכל שלו, המים שלו והאוויר שלו, האדמה שלו ואין הוא מכיר בשום מוסר וערכים כמו קניינים וכך הוא לא מכיר בצו היוצא מהמצאת הקניינים שהוא הצו של "לא תגנוב" כלומר, כל בר דעת מבין שהצו "לא תגנוב" היא תוצאה מוכרחת של המצאת הקניין, אז הוא כמו שאר האורגניזמים פשוט לא מכיר בקניינים, האם העכבר מכיר בקיין שלנו ?! לא ולא !! האם החיידקים מכירים בקניין גופינו ? לא ולא כך האדם חייב לומר שכל העולם נברא בשבילו.

5, וכאן אנו מגיעים לתובנה החשובה ביותר בדף: נכון שכל העולם נברא בשבילי, אבל מחר אני הביא ילדים והם יהיו שנים או שלוש או עשר ילדים ואייך יתנהלו ביניהם האם גם אז כל אחד יאמר שהכל שלי ? ובכן התורה מספרת לנו מה קרה להם שהם רצחו אחד את השני.

(רצח קין את הבל אחיו על שטות. וניתן לחכמים לדרוש כל העולה ברוחם לצורך המסר החינוכי לדורם הם. אבל הדרש הכי יפה אומרים חז"ל שקין אמר להבל בו נחלק את היקום לשנינו ואז לא נריב יותר, אחד יקבל את האדמה ואחד את המטלטלים. אוקיי זה דיי פר. אבל מחר קין הלץ בא לאחיו ודורש דמי שימוש שהוא דורך על האדמה שלו עם המטלטלים שלו, ושהבל לא רצה לשלם אז קין הורג אותו. זה מזכיר לכם משהו רלוונטי בימינו ?! נכון מאוד, הקמנו משטר\מדינה שאוסרת לנו לאגור מים בחוק וכמובן אוסרת לנו להתנחל על האדמה ודורשת דמי ארנונה על עצם הדריכה שלנו ברחוב. בקיצור אין לנו את הטבע רק בתשלום, בקיצור הכסף הוא השליט על כל בני אנוש, אבל להקריב את חיינו למען המדינה ?! זאת חובה משטרי !! בקיצור אנו עבדי הצמיחה לטייקונים)

כלומר בלי סדר תבוני לדור הבא האישית שלי, אין סיכוי שאני אישית ישרוד דורותיים. ולכן חייב כל אדם בהווה לחשוב כאילו כל בני אנוש בהווה הם צאצאיו בעתיד, ולכן ידרוש סדר נכון וצודק לכולם, כך שכל צאצאיו בעתיד לא ירצחו אחד בשני בעתיד.

אז שוב נחזור על סעיף 5 שנפנים אותו באופן כזה שהיא תהיה חלק מהטבע המוסרי והערכי שלנו לדורי דורות העתידים לצאת מאתנו.

"כל אדם בהווה חייב לחשוב שכל בני אנוש בהווה הם צאצאיו בעתיד" בדיוק כמו שכל בני אנוש הם במציאות צאצאיו של האדם הראשון התנכי\האבולוציוני, ולכן הוא חייב למען עתיד צאצאיו (הרי הוא האדם הראשון התכני בהווה עכשיו שבעתיד תצא ממנו כל מה שיש היום מהאדם הראשון התנכי) לדאוג לשלום אמת בינו לבין הזולת, למוסר וערכים תבוניים ונכונים, לצדק ומשפט נכון. אין לו דרך אחרת להשיג את מטרתו, כל מעשה לא נכון שהוא עושה היום, כל צאצאיו יסבלו ממנו בעתיד. בדיוק כמו האדם הראשון התנכי סובל כביכול מצאצאיו עכשיו בהווה.

אתה רוצה לדעת מה יקרה לצאצאיך בעתיד בלי התבונה ? תלמד את סיפורו של האב הקדמון של ההומו סאפיינס. ואם זה המצב, אז מקולל האדם שמוליד ילדים. התנאי והרשות להביא ילד לעולם היא אך ורק עם החשיבה שלך היא החשיבה שנתתי בסעיף 5 כלומר אתה מחנך את עצמך ואת ילדיך שכל בני אנוש בהווה הם כביכול צאצאיך בעתיד ולכן תתנהג עם כולם בצדק ובמוסר ובערכים תבוניים. ואז אתה מביא ילד לעולם טוב יותר שהוא הילד בעצמו יודה לך ולאשתך על זה שיצרתם אותו.

ומהי הערכים והמוסר והצדק והמשפט התבוניים שנכונים לאמץ לעצמינו, כך שנזכה כולנו כל פרט בהווה להיות האדם הראשון התנכי ?! את זה נלמד בכל שבוע בפרשה. נלמד איך כל מוסר וערך הומצאה באבולוציה ונלמד לא להיות יותר דוגמטיים בשום תחום מוסרי וערכי.

נ, ב, אני רואה שהדף מתארך ולכן אני אכתוב עוד חלק בפרשת השבוע – בראשית.

בברכה

Max maxmen

<span dir=rtl>תגובה אחת ל“פרשת השבוע – בראשית חלק א'”</span>

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s