ובביזה ?! לא שלחו את ידם !!

ובביזה ?! לא שלחו את ידם !!

השנה שמתי לב למשפט הזה "בביזה לא שלחו את ידם" שחוזר על עצמו במגילה שלוש פעמים, 1, אצל עשרת בני המן 2, בשושן 3, בכל הארצות.

ותשימו לב, המן מצווה בגזירה שלו לבזוז את השלל של היהודים הנרצחים, גם מרדכי מידה כנגד מידה מצווה בשם המלך לבזוז את השלל של שונאיהם. אבל היהודים בעצמן לא בוזזים את השלל = "ובבזה לא שלחו את ידם" בניגוד לציווי מרדכי בשם המלך.

מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ. אז אין לנו להתנצל שאנו באמת עם הנבחר, ולא כי נבחרנו כי האלוהים נושא פנים ח"ו, רק נבחרנו בזכות ולא בחסד.

חז"ל מסבירים למה לא בזזו את השלל, ומשיבים כי רצו רק לעמוד על נפשם ולא ח"ו רצו שלל.

צריך להבין למה המן מצווה לבזות את השלל ? למה לא רצה לקחת את זה לעצמו ? התשובה כנראה היא שהוא רצה לדרבן את הרוצחים לרצוח, בניגוד ליהודים שכל ההריגות היית להינצל = לעמוד על נפשם, ולא התפתו לבזוז את השלל אפי' שזה היה ציווי של המלך. ולכן מגיע ליהודים להיקרא "עם נבחר"

את האמת שיהושע כבר ניסה לחנך לכך ולא הצליח. וכן יעקב אבינו בפרשת דינה ושכם.
יהושע מצווה לא לבזות את השלל, כי זה כיערו, על דרך "ושמתם את מחנה ישראל לחרם ועכרתם אותם" כלומר הביזה מכער את בני ישראל, (יעקב אבינו גם נזעק על בניו וזועק: עכרתם אותי כי בשכם בני יעקב לקחו ביזה, כלומר אם הייתם נלחמים למען אחותכם השבויה בידיהם, אז למה ביזזתם אותם ? כלומר עצם הביזה מוכיח שלא ממש הקנאות לאחותכם היה בראש מעיניכם, זה הכיעור שיעקב נזעק כלפי בניו) כי הם לא כובשים שפלים שחושבים שיש קניין מכוח הכיבוש. לא ולא, בני ישראל מחזירים את ירושתם מחלוקת נח ובניו ולכן הם לא באים לבזוז שלל, רק להפך מציעים לשבעת העמים לעזוב את הארץ שלנו עם רכושם, כי יש להם ארץ משלהם מירושתם מחם בן נח שזה אפריקה.
ברגע שבני ישראל יבזזו שלל אז מה ההבדל בינם לבין כל כובש ? = עכרתם את בני ישראל.
יהושע לא מצליח בכך כי עכן מעל בחרם, ולא רחוק הסכנה שבגלל החרם הזה יבוא שפיכות דמים בין שבט יהודה לאפרים = יהושע. ולכן על פי חז"ל האלוהים מאשים את יהושע שהוא החמיר (למה זה רק חומרה ? כי הרי נתנו להם אפשרות לעזוב עם רכושם ולא עזבו ולכן הרגו אותם אז למה לא לקחת מה שזכו בזכות ?) איפה שבני ישראל עוד לא מוכנים להחמיר: (תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף מד עמוד א) מה תלמוד לומר קום לך: אמר ליה: אתה גרמת להם =  שלא היה לך לאסור עליהם ביזת יריחו (רש"י במקום)

אז יהושע כשל, אבל בזמן אסתר כבר בני ישראל מתוך עצמן – אפי' תחת ציווי המלך ומרדכי לבזוז את שלל אויביהם,  לא בוזזים את שלל אויביהם.

מכאן צריך כל אדם (הורים ומחנכים והוגים) לדעת שאפי' שדבריו לא נשמעים, סופם להישמע. הנה בזמן יהושע זה לא הצליח ליהושע להגיע עם בני ישראל לרמה אנושית גבוה, ובזמן אסתר כבר בני ישראל היו ברמה אנושית גבוה מאוד כנ"ל.

בברכה

max maxmen

<span dir=rtl>6תגובות ל‘ובביזה ?! לא שלחו את ידם !!’</span>

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s