ויגר מואב
הרבה שואלים אותי למה אני מגדיר את המשכירי דירות לאחיהם, בפרט בארץ ישראל, "כחזירים". תשובתי כל פעם היא, שיהודי משכיל אמור לדעת את החשיבה הבסיסית של היהדות ואם בכל זאת משקיע בדירות להשכרה ומשכיר את דירותיו לאחיו ?! אז הוא חזיר !! ואם הוא לא מכיר את החשיבה הבסיסית של התורה ועושה זאת, אז הוא חזיר בלא יודעין, אבל חזיר נשאר חזיר.
השבת תוך כדי עיון בפרשיה נזכרתי בכם – אחי החזירים, ותראו אייך נזכרתי בכם עם זה שנלמד קצת לעומק את הפרשיה שלנו. ונראה אייך חז"ל ראו את החזירות הזו (ואגב זה תראו שוב ושוב ששום דבר מדברי לא המצאתי מהבטן שלי. אני אומר את זה לאלה שמאשימים אותי – חלק באופן ברור וחלק ברמז – כל פעם מחדש שאני ממציא דברים מעצמי).
ובכן נתחיל לחפור בפרשיה ותחזיקו לי אצבעות.
ובכן, אחד מהשאלות הקשות בפרשת השבוע היא, ממה בדיוק פיחדו מואב ? הרי נאסר על בני ישראל להתגרות בהם: וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֵלַ֗י אַל־תָּ֙צַר֙ אֶת־מוֹאָ֔ב וְאַל־תִּתְגָּ֥ר בָּ֖ם מִלְחָמָ֑ה כִּ֠י לֹֽא־אֶתֵּ֨ן לְךָ֤ מֵֽאַרְצוֹ֙ יְרֻשָּׁ֔ה כִּ֣י לִבְנֵי־ל֔וֹט נָתַ֥תִּי אֶת־עָ֖ר יְרֻשָּֽׁה: (דברים ב' ט')
בלק מלך מואב והאומה המואבית ידעו טוב טוב למה בני ישראל חוזרים דווקא לארץ ישראל = ארץ ירושתם, הרי יכלו לכבוש את ארץ מצרים ולהישאר שם. מה מואב ידעו ? הם ידעו שאין קניין בלי חלוקה + ירושה ולכן משה ובני ישראל באים להחזיר לעצמם את ארץ ירושתם, ואם הם באים להחזיר את ארץ ירושתם דווקא אפי' שיכלו להישאר במצרים ולכבוש אותה, אז בוודאי הם לא יכבשו את היורשים המקוריים של מואב שהיא ירושתם מהחלוקה ההיא = חלוקת נח ובניו + ירושה. מכאן תבינו לעומק את הנבואה לעיל: וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֵלַ֗י אַל־תָּ֙צַר֙ אֶת־מוֹאָ֔ב וְאַל־תִּתְגָּ֥ר בָּ֖ם מִלְחָמָ֑ה כִּ֠י לֹֽא־אֶתֵּ֨ן לְךָ֤ מֵֽאַרְצוֹ֙ יְרֻשָּׁ֔ה כִּ֣י לִבְנֵי־ל֔וֹט נָתַ֥תִּי אֶת־עָ֖ר יְרֻשָּֽׁה: (דברים ב' ט')
אז שואלים חז"ל – וכן כל הדורות נשאלת אותו שאלה, ממה מואב פיחדו ?? הרי בני ישראל לא באים לכבוש אותם מהסיבה הפשוטה שזאת תהיה סתירה חשיבתית ומעשית של בני ישראל לכבוש את מואב.
ובכן, המקרא מתחיל את הפרשיה עם המילה "ויגר מואב" מה פירוש המילה "ויגר" ? ובכן יש הרבה פירושים מה פירוש המילה, אבל אחת מפירושי חז"ל הם נפלאים ועמוקים וברורים וחדים כמו סכין חד. והנה זה בא:
"ויגר" לשון "גר" שהיו רואין לעצמן גרים בעולם (כלומר המואבים הבינו שהם הולכים להיות גרים ולמה ? max) אמרו (המואבים אמרו לעצמם: שבני ישראל ירדו,,,, max) ירדו למצרים לגור ואחזו אותה ומשכירין היו להם בתים (כלומר המואבים הכירו את החזירים האלה מבני ישראל וידעו שאיפה שהם מגיעים פתאום – או לא פתאום, כל הדירות שלהם. max) שנא' (שמות ג) ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה. (מגרת ביתה = שוכרים שגרים בדירות יהודיות בשכירות כלומר המצרים עצמם שארץ מצרים היית ארץ ירושתם, והנה הם צריכים לשכור דיור מבני ישראל max) (במדבר רבה פרשת בלק פרשה כ)
הנה המדרש חז"ל במקור: "ויגר לשון גר שהיו רואין לעצמן גרים בעולם אמרו ירדו למצרים לגור ואחזו אותה ומשכירין היו להם בתים שנא' (שמות ג) ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה." (במדבר רבה (וילנא) פרשת בלק פרשה כ)
כלומר הדבר הכי מבהיל הוא אדם שאין לו את הטבע ככה הוא "גר" = תלוי באוויר, ויותר גרוע מיזה הוא, שהוא חייב להיות עבד לאחיו כל חייו כי הוא צריך לשלם לו חצי או משכורת שלימה בשביל דיור, או הוא חייב להיות עבד לבנק כל חייו אם כן ניסה לקנות דירה. כלומר אייך שלא נסתכל על זה, אם הוא שוכר הוא גר ועבד, ואם לוקח משכנתא לכל חייו בשביל דירה, הוא עבד לבנק כל חייו. ולכן מואב מפחד שבני ישראל עם חוקי הקפיטל של יוסף במצרים, יצליחו לקנות את כל הדירות של מואב ואז הם יהיו גרים בארצם, בארץ ירושתם.
אפשר להפסיק כאן ולחתום את המאמר, כי זה מספיק חזק לנושא שלנו. אבל אם כבר לומדים את הפרשיה, אז ברשותכם נמשיך ללמוד את כל הפרשיה לעומק.
לפני שנמשיך יש לי חוב ישן ובקשת סליחה מהמלב"ים. ואני מיד אסביר למה.
הרבה שואלים אייך הקב"ה מצווה את בני ישראל: וְשָׁאֲלָ֨ה אִשָּׁ֤ה מִשְּׁכֶנְתָּהּ֙ וּמִגָּרַ֣ת בֵּיתָ֔הּ כְּלֵי־כֶ֛סֶף וּכְלֵ֥י זָהָ֖ב וּשְׂמָלֹ֑ת וְשַׂמְתֶּ֗ם עַל־בְּנֵיכֶם֙ וְעַל־ בְּנֹ֣תֵיכֶ֔ם וְנִצַּלְתֶּ֖ם אֶת־מִצְרָֽיִם: כלומר שבני ישראל יוצאים ממצרים הקב"ה מצווה אותם לשאול כלי כסף וכלי זהב וכדומה מהשכנים, בזמן שאנו יודעים שאין שהם פשוט לא חושבים לרגע להחזיר את ההשאלה. כלומר הקב"ה אומר: וְנִצַּלְתֶּ֖ם אֶת־מִצְרָֽיִם: פשוטו כמשמעו. ועל זה אף משכיל לא יכול לעבור בשתיקה, אייך הקב"ה שהוא כביכול השופט כל הארץ לא יעשה משפט וצדק ועוד יאמר לנצל את מצרים ?!
למי שיש כבר אימון בתורת ישראל ובאלוהות, יודע שכאן אסור להיות שטחיים, אין מצב – חושב המשכיל – שנביא יקבל כזו נבואה. ולכן ניסו הרבה להבין את הנבואה הזאת ולא עלה להם כמעט כלום, חוץ מהגאון המלבים שאומר משהו גאוני ביותר: "ונצלתם מלשון להציל" כלומר הנבואה בא לומר לבני ישראל אתם מצילים את הרכוש שלכם, כלומר יש לכם הרי דירות ונחלות וכדומה, ועכשיו שאתם יוצאים ממצרים, המצרים ינצלו את המצב לקנות מכם את הרכוש שלכם במחיר תחתית ולכן אני מציע לכם לא למכור להם ולא לומר להם שאתם מעוניינים למכור להם (האמת היא שהמצרים לא ידעו שבני ישראל לא יחזרו, ולכן לא היה באמת לבני ישראל בעיה לנסות למכור את הרכוש, אבל השוק עצמו מגיב אם יש הרבה מוכרים ולכן ערך הדירות ירדו פלאים), רק פשוט תיקחו בהשאלה כלי כסף וזהב ותנו להם את הרכוש = הדירות והנחלות, כפיקדון למצרי. ואז הרי הפיקדון שווה ערך להשאלה. ולכן לעומק לא גנבו מהם כלום. והבינו את עומק הדבר ואת הגאונות של המלב"ים.
שאני בזמנו למדתי את המלב"ים, התרגשתי ושמחתי מאוד, אבל לא להרבה זמן כי מנין לוקח המלב"ים שלבני ישראל היית רכוש ? הרי הם היו עבדים שנזעקו לחירות ?! מילא בזמן יוסף והשבטים שאז באמת היית להם רכוש רב, אבל אחריהם קם מלך חדש שלא ידע את יוסף שהצליח לקנות את כל בני ישראל כעבדים בפה רך עם אותו טריק כמו שיוסף קנה את כל מצרים לעבדים לפרעה.
כלומר כעסתי על המלב"ים למה הוא אומר דברים בכדי להצדיק את הנבואה, דברים שלא יכול להיות במציאות ?! זה היה מריח ריח מסריח של טיעון אפולוגטי.
והנה למלב"ים יש מקור חז"לי לכך שלבני ישראל היה והיה דירות ועוד להשכיר למצרים. והחז"ל עצמם מסתמכים על המקרא: "מגרת ביתה" כלומר יש לנו ראיה ברורה מהמקרא עצמה שלבני ישראל היית דיור להשכרה במצרים = מגרת ביתה.
עד כאן בקשת הסליחה מהמלבים. ונמשיך עם הפרשיה הנפלאה שלנו בקצרה ועל רגל אחת.
ובכן מה רצה בלק מבלעם ומה בלעם לא יכול היה לתת לו, ומנין לחז"ל שבלעם ייעץ לבלק ולמואב להחטיא את בני ישראל בזנות ? ומה יש בזנות שהיא כל כך קריטית לבני ישראל ?
ושוב נלך על פי דרכו של המלבי"ם: ובכן בלק והמואבים היו במצב ייאוש טוטלי, ככה שבלק הבין שעם עמו אין סיכוי לצאת למלחמה. ולכן רצה את בלעם שבני מואב האמינו בו ובקוסמיו, שהוא = בלעם, ייתן להם מוטיבציה. כלומר בלק רצה שבני עמו יקבלו את המוטיבציה בחזרה. והנה בלעם בא (הוא עובר את הגל-עד שאביו לבן עשה עם יעקב. כלומר עובר על הברית בין יעקב ואביו לבן. וזה סיפור החמור המדבר) ורואה שבני ישראל שומרים על חוקי המשפחה, כלומר הם הם היורשים המקוריים של ארץ ישראל ולכן אין מה לעשות נגדם. כלומר בלעם אומר הנה בני ישראל יושבים כל אחד בשבט שלו כלומר הם שומרים על חוקי המשפחה ושומרים על חוקי העריות ולכן יש להם יוחסין עד האבות ועד שם בן נח ולכן הם הם היורשים האמיתיים. וזה מה שהוא מתפלא כל כך בשירה שלו, הוא מתפלא שאפי' בעבדות מצרים של ארבע מאות שנה, בני ישראל בזכות הנשים הצדקניות שמרו על חוקי המשפחה ככה שיש להם יוחסין כנ"ל.
בלק מתחיל להבין מהשירה של בלעם שכל כוחם וצדיקות דרכם של בני ישראל, היא בכך שהם שומרים על חוקי המשפחה. ואם ככה, באו – אומר בלק לשריו, פשוט נחטיא אותם בזנות והנה לא תהיה להם יותר מגילת יוחסין וככה הם לא היורשים של ארץ ישראל.
אומר ועושה ובלק מלך מואב אפי' שולח את בתו כזבי (כזבי בת צור), להיות זונה למען המטרה הנעלה מבחינתו. (צור = בלק על פי חז"ל )
וזה לעומק דברי חז"ל שבלעם היה רשע אפי' בשירה שלו, ואמרו שהכניס עין הרע בבני ישראל עם השירה שלו. ואייך הכניס עין הרע ? פשוט מאוד הוא אמר בקול במה כוחם של בני ישראל ואז בלק שמע ועשה מה שעשה כנ"ל.
לסיום:
מי שמכיר כבר את עומק החשיבה של המקרא והיהדות, רואה כל פעם מחדש אייך כל פרשיה הם חלק בפאזל של החשיבה העמוקה שלנו. וככה מתחיל להבין לעומק את מדרשי חז"ל. כלומר רוב דברי חז"ל כבר לא סתומים אצלו רק להפך בכל מדרש חז"ל נדלקת שוב ושוב זרקור ענק שמאיר לו את הפרשיה כולה.
שבוע טוב לכל בית ישראל
בברכה
Max maxmen
כמה תגובות מהפוסט המקורי
- עדיין לא הבנתי מדוע אסור להשכיר דירות. דירה זה לא אדמה ולא נחלה.
ובכלל למה להשתמש בשפה בוטה כל כך כמו חזירים ומסריח.
תהיה שמח בחלקך ועל תאשים אחרים!
אלה רוטנברג24 שבועות - ועוד משהו: האם לא הגיע לבני ישראל לנצל את המצרים אחרי שהמצרים ניצלו קשות את בני ישראל24 שבועות
- +ala rotenberg שלום לך. אולי עם השאלה השניה שלך (שכביכול מותר היה נצל את מצרים) תביני את הראשונה.
הרי כל עבדות מצרים היה בפה רך שזה אומר בדיוק העבדות המודרני שנשלל מהאדם את הטבע מראש שאפי' לאגור מים אסור לו על פי החוק, ולדרוך על האדמה הוא צריך לשלם על כך ארנונה. ומשכנעים אותו בפה רך שזה טוב לכולם ככה יש צמיחה לכולם. אבל הלכה למעשה שמגיע לחלוקת הצמיחה, כאן הטיעון של שוויון בצמיחה זה כבר טיעון קומוניסטי רח"ל.
עכשיו במצב כזה לדעתך מותר לנצל את מצרים ואת המודרנה ? ואם כן כנראה אני צודק שזאת חזירות.השאלה הטהורה היא אייך האלוהים אומר לנצל, הרי הוא הצדק המושלם. והיות שהיהודים מכרו את עצמם כעבדים, אין לצדק האלוהי שום זכות להתערב, ולכן באמת משה בשם האלהים לא מוציא את בני ישראל בלי הסכמה של המצרים. (הרי למה בני ישראל לא יצוא בלי לשאול אותם ?)לגבי הבוטות: שפה היא אמצעי להעביר תובנות לזולת במילא אין שום חוקיות בשפה עצמה העיקר זה עברת התוכן. ולכן צריך לשים לב לתוכן ולא לרעש רקע.
בכל אופן במקרה כאן בוודאי שזאת חזירות שאין דומה לה, הרי למה שיהודי יצטרך לעמל כל חייו לאחיו החזיר בזמן שהארץ שלו בדיוק כמו שלאחיו ?24 שבועות
- +ala rotenberg סליחה, שכחתי לענות על השאלה הראשונה.
ובכן אם דירות יכולות לעמוד באוויר אפשר אולי לדון מה דינם, אבל כל זמן שהדירה של אחי יושבת על נחלתי ? אז אייך החזיר מבקש ממני משכורת שלימה ?
ושוב סליחה על הבוטות, אין פשוט מילה מתאימה אחרת.אגב לא יפה לחשוד בי באי פירגון, 1, את לא יודעת באמת שזה כך, זאת רק הפרשנות שלך ומנין נובע הפרשנות שלך ? יש הסבר נפלאה מהאבן עזרא ואם תרצי אני אצטט לך אותו 2, את לא מעמיקה בגלל זה בתוכן של הטיעונים ומסתפקת עם הפרשנות שלך שכל הקשקשת שלי בא מאי פרגון 3, משפחתי עשירה כקורח ככה שאין לי שום בעיה שלכל יהודי יהיה נחלה ללא מצרים. יש לי מאוד בעיה שיהודי גוזל את נחלת אחיו ודורש עוד ממנו את משכורתו.24 שבועות - +ala rotenberg אגב: האם מותר לשאול האם יש לך קשר משפחתי עם הדר היקר ? כי אם כן את צריכה לברך הטוב והמיטיב שזכית לכזה קרוב משפחה.24 שבועות
- המשכיר מתנהג לפי החוק ולכן אפשר לומר שהוא מתנהג בדרך בינונית. רק חסיד אומר שלך שלך ושלי שלך.
כדי לחיות לפי החוקים של העולם הבא עלינו לתקן את עצמנו ולהגיע לדרגה של חסיד.
אחד התיקונים הוא שמירה על לשון נקייה.
מכל מקום אתה כותב דברים מענינים ובוודאי יש לשנות את חוקי הכלכלה הקפיטליסטית.
מה אתה מציע24 שבועות +ala rotenberg תראי, המתנהג על פי חוק בדוגמטיות הוא דטרמיניסטי ובעלי החיים מתנהגים דטרמיניסטי. ולכן מאוד נכון להגדיר אותם כבעלי חיים (אני לא מדבר על אדם שמתנהג על פי החוק כי החוק כופה עליו, אני מדבר על בחירה). ולמה חזיר דווקא, כי כאן כנ"ל זאת חזירות לשמה הרי מה המשכיר הקריב יותר בנים על הארץ ?
לא הבנתי למה המשכיר אומר שלך שלך ושלי שלי ?! הרי זאת בדיוק ההפך, הוא אומר ששלי שלי ושלך גם שלי ,הרי הוא גוזל ממנו משכורת שלימה כל חודש + את נחלתו = שלך שלי.
עולם הבא זה לא רחוק בכלל, זה פשוט הדור הבא שלך. ואייך שאת מתנהגת (כדוגמה רק) ככה יתנהגו הדור הבא שלך. הווה אומר הם גם יצטרכו לתת משכורת שלימה לאיזה חזיר בארץ. הרי הם נולדים לעולם בלי הטבע\הארץ, אפי' נניח את מניחה להם הון כירושה, אז על פי הקפיטל הטהור ירושה אסורה (ראי קפיטליזם וחירות של מילטון פרידמן) כי כל בני אנוש חייבים להוולד בלי הטבע בכדי להיות חלק בחלוקת העבודה ואם יש הון כירושה טוען פירדמן אז אין שוויון בין בני אדם (הבדיחה היא שבחלוקת הצמיחה הוא יטען שחלוקה שיוונית היא רח"ל קומוניזם)
לשון נקייה = חוקי לשון, הופך אותנו לדוגמטיים כי מקדשים את האמצעי על העיקר, ולכן אחד מפילוסופיית החיים שלי היא לא ללכת בשפה ובכתיבה עם חוקים בכדי להדגיש זאת שוב ושוב.
כי קמה לנו אליל חדש שנקרא שפה עד כדי כך שאמרו "החיים והמוות ביד הלשון." המשפט הזה נכון אך ורק שהפכנו את השפה לאליל.
מה עוד, שפת המדע ושפת הכלכלה ושפת המשפט והצדק, היא שפה קשה מאוד להמונים ולכן יש כאן מקום לשעבד את ההמונים ומכאן הצלחתם באמת לשעבד אותם למדען לשופט ולכלכלן בלי שיכלו לערער על דבריהם. ולכן לקחתי את התפקיד לפרק את השפות האלה ולחזור לדבר תובנות נטו כמו מהי משפט וצדק ומהי רפואה כמו: למה אנו אשמים בכל חולי האדם על דרך "התרופה לסרטן שתמצא מחר ?! יכולנו למצוא כבר לפני מיליון שנה". מהי כלכלת החברה וכו' וכו' וכו'אפרופו לשון נקייה: אני אספר לך סיפור נפלא.
פעם יצא לי לשמוע בלווין בבית כנסת ספרדי את הרב עובדיה זצ"ל.
הוא נתן בזמנו שיעור בהלכות אמירת קרבנות בתפילה.
בקיצור אחת מהמשפטים שלו אקפיץ אותי מאוד וכך אמר: מי שאומר קרבנות אחרי התפילה ?! זה כמו שהוא לובש את התחתונים מעל המכנסים!!
נוו באמת, לא מצא דוגמא יותר נקייה – חשבתי לעצמי ?!אבל מה מאז כל פעם שרציתי להתפלל עם ציבור שעומד כבר בתפילה, נזכרתי בתחתונים של הרב עובדיה, ואמרתי קרבנות קודם.
כלומר אילו הרב היה אומר הלכה יבשה: צריך לומר קרבנות לפני התפילה כי אם יאמר אחר כך הרי התפילה עצמה במקום קרבנות. אז מה הוא אומר עכשיו קרבנות ?
אז ידעתי את ההלכה ואת הגיון ההלכה מזמן בכל זאת לא קיימתי אותה, הרב לא היה מוסיף לי כלום עם השינון של ההלכה.
אבל אך ורק שהרב כביכול ניבל את פיו, זה לא יוצא מהמוח שלי לנצח, כלומר כל פעם שאני רוצה לתפוס שמנה עשרה עם ציבור, אני נזכר בתחתונים האלה.ידענו שאפי שחית חולין של תלמידי חכמים צריך לימוד, אבל לא ידעתי שאפי' ניבול פה של תלמידי חכמים צריך לימוד.
בכל אופן מהמקרה הזה למדתי שיעור חזק שאומר, אם אני רוצה משהו שיכנס למוח ולנפש לנצח ?! אני צריך תשומת לב ואין לך תשומת לב יותר טובה מחידוש\דינמיות, כלומר תמיד כדאי לחדש בשפה במשפטים ובתובנות. אחרת הכל יבש וזה נכנס לאוזן אחת ויוצא מהאוזן השני בלי שום השפעה.
אני יכול להסכים איתך לגבי ניבול פה, כי ניבול פה היום זה לא חידוש.תודה על הקומפלימנט.
ומה אני מציע ?! אני מציע מודעות = מהפיכה מחשבתית חברתית
ואחד מהם היא המודעות לכך שמשכיר דירות לאחיו זאת חזירות לשמה כנ"ל והעולם הבא כבר כאן כי כנ"ל העולם הבא זאת צאצאינו אנו. ולא כמו שבטעות חושבים שעולם הבא של הנביאים וחז"ל זה משהו רחוק רחוק ולא היא כנ"ל.שבת שלום לך ולכל בית ישראל
max
24 שבועות- יש לי אח שמושקע בארץ בדיור, וגם הוא כעס עלי מאוד על המאמרים שלי ובעיקר על ההגדרה הנ"ל.
אבל ביום אחד – הוא מספר לי: הרגשתי מאוד מאוד כחזיר. ומה קרה ? אחת המשפחות ששוכרים ממנו דירה, בנם נפל במלחמה האחורנה (מי כבר סופר את המלחמות), והוא נכנס לנחם אותם, וישב שם והרגיש כחזיר. ככה סיפר לי בזמנו.24 שבועות - +ala rotenberg עכשיו ראיתי בחדשות את הכתבה הזו http://www.kikar.co.il/206822.html24 שבועות
<span dir=rtl>14תגובות ל‘ויגר מואב – דיור היא לא חלק בכלכלת האומה’</span>