חג פורים – החוקה האישית שקיבלנו באהבה

מהי "קימו וקיבלו" בפורים מול "כפה עליהם הר כגיגית" במתן תורה בסיני ??

ביהדות קיימת תזה שאת התורה מסיני נכפתה עלינו = כפה עליהם הר כגיגית. מה שאין כן בזמן המגילה היהודים קימו וקיבלו שוב את התורה מתוך אהבה. ברצוני לחפור בעניין ולהבין אותו לעומק.

ה"כפה עליהם הר כגיגית" אין לו פשר הרי אמרו נעשה ונשמע ?!

ה'קימו וקבלו את חג הפורים וחוקיה ?! אייך זה נהפך לקימו וקיבלו את התורה באהבה ובשמחה ?

ובכן, נכון שאמרנו במתן תורה נעשה ונשמע, אבל גם הסכמנו לסמכות שרי עשרות ושרי מאות ושרי אלפים ושבעים סנהדרין. כלומר התורה בעצם נכפת על כל פרט על ידי הסמכות של השופטים ושוטרים וכו' וכו' אפי' שהם לכאורה נבחרי הציבור, הרי שרי עשרות וכו' הם בחירה של הציבור.

כלומר כל זמן שהיינו בארץ ישראל כאומה מאורגנת עם סמכות כלשהי, אז לעומק החוקים נכפים עלינו, אם זה מכוח הרוב ואפי' עם הסכמתינו מרצון ובנעשה ונשמע ?! בכל זאת זה מין כפיה ! ולכן באמת התורה וסמכות הסנהדרין הם בעצם סוג של "כפה עליהם הר כגיגית"

לא כן בזמן הגלות, עצם הקבלה בכל האומה המפוזר בכל האומות את חג הפורים וכל חוקיה ?! בעצם היא הוכחה שהפרטים באומה קיבלו את כל התורה באהבה ובשמחה.
הרי מי כופה עליהם לקבל את התורה הישנה ועוד את החג החדשה של מרדכי ואסתר ? (אפי' שמרדכי יכול לכפות עם צוו של המלך)

בעצם היהודי מאז הגלות בית ראשון אין לו סמכות עליונה כפייתית כמו כל משטר באומות, אין מערכת שלטונית שכופה עם מערכת משפט ומשטרה וכו' וכו' כי כל יהודי יכול בלי שום בעיה להפסיק לקיים את כל חוקי התורה וככה היה בכל הדורות בגלות.

ולכן, עד שהיו בגלות והיו בארץ ישראל מאורגנים כחברה וסמכות כפייתית ?! אז לעומק זה מין "כפה עליהם הר כגיגית"
מאז גלות בית ראשון שבעצם כאומה לא היית לנו סמכות כפייתית ובכל זאת "קימו וקיבלו" את החג החדשה וחוקיה ?! מכאן שכל התורה שהם מקיימים בלי סמכות כפייתית, הם מקיימים באהבה ובשמחה.

זה עומק דברי חז"ל (תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א)

ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב (אסתר ט) קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

בסיפור מרדכי ואסתר הם קיבלו את התענית שלהם מול מצוה דאורייתא (= מצווה מן התורה) התענית היה בפסח כלומר ביטלו את ליל הסדר וכל מצוותיה, וכמובן קיבלו חג חדש לדורות שזה פורים ומצוותיה = קריאת המגילה ועוד ועוד. אבל למעשה כל התורה מאז לא נכפת על היהודי ולכן אומרים חז"ל שבעצם הם קיבלו את התורה באהבה.

לסיכום:

מי שיש לו חוש חש בחשיבה היהודית, יודע שהחוקה שלנו היא חוקה אישית ולא משטרית. בכל זאת היית איזה סדר חברתי וסמכות הזקנים = הסנהדרין שנבחרו מהציבור. ולכן לעומק זאת גם סוג כפיה. אבל מאז שיצאנו לגלות הראשון, היינו מתבוללים באומות ונכחדים (כמו כל עשרת השבטים) אילולי שקיבלנו על עצמינו את החוקה האישית באהבה ובשמחה. כלומר מאז אנו מקיימים את התורה\החוקה האישית בלי כפיה משטרית או סמכות כלשהי, רק מתוך אהבת החוקה שלנו. כי בחברה שאין כפיה משטרית\שלטונית שם כל פרטיה הם בני חורין באמת ובני חורין שמקבלים על עצמם חוקה, היא יכולה להתקבל אך ורק על ידי אהבת החוקה.

בברכה

Max maxmen

<span dir=rtl>תגובה אחת ל“חג פורים – החוקה האישית שקיבלנו באהבה”</span>

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s