פרשת השבוע – לך לך חלק א'

"לך לך" חלק א'

בפרשה הזאת נדבר קצת אלוהות ואני מזהיר מראש שאפשר להישרף מיזה, מי שלא מוכן לזה, כלומר צעיר מדי או כאלה שלא מילאו כרסם בחכמה בינה ודעת.

ובכן האלוהים אומר לאברהם לך לך מארצך וגו'. אדם שהגיע כבר לגבורות וחושב לרגע שאברהם אבינו שומע את האלוהים כלומר אברהם הוזה הזיות ח"ו ?! האדם הזה צריך אשפוז דחוף מאוד. וכי מה הוא חושב שכל חמש אלפי שנים האומה הלמדנית ביותר סגדו להוזים והתגאו עם אבי אבות האומה ההוזה ח"ו ? ובכן הבר דעת יודע שהסגידה לאברהם אבינו היא משהו יותר עמוק ותשתכנעו בהמשך ותתגאו יחד עם כל הדורות הקודמים שזכינו להיות מצאצאיו.

אמרנו בתחילת הפרשיות שאברהם הוא כל אדם בהווה, כל אדם בהווה הוא השחקן התנכי האמיתי ולכן צריך כל אחד לקבל את אותו ציווי האלוהי, כלומר הוא חייב להבין מה קרה ולמה הוא צריך ללכת מארצו ? הנבואה היא מחשבת הנביא בעצמו, זה לא שחייזר לוחש לו באוזן ח"ו, רק הנביא אומר בקול את מחשבתו, ותפקיד כל לומד תורה לעומק להבין מהי מחשבתו ולמה ומה מסקנותיו האלוהיות שהשיג. כך שהאדם בהווה ידע אייך להתנהל במצב הסביבתית שלו. ולכן ננסה להבין לעומק את אברהם ואת נבואותיו.

ננסה להיכנס לנעליו של אברהם כאזרח אימפריית נמרוד. כאמור בפרשיה הקודמת נמרוד מקים לראשונה את החברה הדמיונית הלא טבעית. מה רע בזה אשאל כל אדם את אברהם. מה כל כך קריטית בישות חברתית גלובלית שכל אחד לכאורה יכול ליהנות מזה, במיוחד שזה מביא הצלחות אנושיות כבירות כמו להמציא את ההנדסה והחימר והלבנים שעם זה בני אנוש נכנסו לעידן חדש של לחיות בבית אמיתיים ולא באוהלים מה עוד ש"חלוקת העבודה" (הגורם העיקרי לשפע הכלכלי) מתאפשרת אך ורק שכל בני אנוש מאוחדים יחד.

למי שלא מבין מהי חלוקת העבודה ומהי חשובה לנו, אני הסביר בקצרה. ובכן תעצרו לרגע לחשוב שאתם באוטובוס: למה הנהג עובד בשבילי ומסיע אותי ואת כולנו באמצע הלילה לאן שאנו צריכים ? באותו דרך תחשבו אייך זה שכל צרכינו מגיע ממש ליד הבית במכולת ? מיהם אלה שעמלו על כל השפע שיש במכולת ? באותו דרך תשאלו על כל היש, מלחם עד נעלים וגרבים. הרי אילו היינו צריכים לעשות את כל זה לבד ?! בקושי היית לנו אחוז אחד מכל השפע שיש לנו ממש בהישג יד. התשובה לכל זה היא "חלוקת העבודה". כלומר במקום שאני ואתה נצטרך לעמל על כל צרכינו לבד, ועוד ניקח בחשבון שלרוב אנשים יש ידיים שמאלניות ?!  אז אנו מחלקים את העבודה, לא רק מחלקים מקצועות, רק בכל מקצוע עצמה מחלקים את העבודה. ניקח דוגמא קלה ומיזה נלמד על הכל. הדוגמא הזו מביא אדם סמית בספרו הנודע "עושר העמים" ואני הרחיב קצת יותר ממנו בכדי שנבין את זה לעומק. ובכן כמה מסמרים ביום יכול לעשות אדם אחד עם ידיים ימניות מוצלחות ביותר ? נגיד מאה. לעשות מסמר (אחרי שיש לו את החומר גלם), יש שלוש שלבים עיקריים. 1. לחתוך את המידה. 2. לחדד צד אחד 3. להדביק לו כיפה בצד השני. כבר כאן שאדם לבד עושה את המסמרים, נראה הבדל גדול בין אם יעשה כל מסמר לבד לבין שיעשה בכל המסמרים שלב אחד ואחר כך בכל המסמרים שלב שני ואחר כך כל המסמרים שלב שלישי. כלומר כבר כאן רואים שחלוקת העבודה מועילה לו בכפליים מול לעשות כל אחד לחוד עד הסוף. ולמה זה באמת ? הסיבה היא דיי פשוטה, שאתה עושה שלב אחד הרבה פעמים אתה פשוט עושה את זה מהר יותר, ולכן כדאי לו לעשות כל שלב על כל הכמות ככה שהוא מספיק לעשות הרבה יותר ביום. עכשיו תחשבו על אדם שיש לו שני ידיים שמאלניות. לעשות מסמר שלם אין לו סיכוי, אבל לעשות שלב אחד כמו לחתוך במידה ?! אם יעשה רק את זה כל היום אז לבסוף הוא יצליח. והנה כל בני אנוש יכולים לעבוד כי חילקנו את העבודה ולכן גם מצד המקצוע שהיא מחולקת וגם מצד שהוא עושה את אותו דבר כל הזמן, אז כל אחד מצליח במלאכתו. והנה היוצא מכל זה שיש כל כך הרבה מסמרים במחיר זול מאוד. (המחיר הזול היא תוצאה של היצע = יש כמות גדולה של מסמרים). עכשיו תחשבו על שאר הצרכים שנמצא בשוק למה הם זולים כל כך. הם זולים רק בגלל הכמויות שיש מחלוקת העבודה. שיש כמויות מכל דבר אז הכל זול לכולנו וכל אחד לא צריך לעמול בהכל. מספיק שהוא חותך כל היום במידה והנה יש לו פרנסה לקנות את רוב צרכיו הבסיסיות. כל זה סיפרתי לכם שנבין כמה מועיל הוא הביחד. קחו את הדבר הזה לגבי התפתחות התבונה האנושית כמו לפתח את מדעי הרפואה והמוסר והערכים האנושיים והנה נדמה לנו שעוד מעט ננצח את כל המחלות ואת כל הרוע האנושי. ולכן הקושיה כלפי אברהם היא בכפליים למה לצאת נגד נמרוד במיוחד שהוא מראה הצלחות כמו בנית מגדלי בבל וכמובן המצאת הבתים והבנינים וכו' וכו'

ברצוני שתעמיקו עמוק עמוק להבין את מחשבת הנביא אברהם אבינו אבי אבות האומה. ובכן אברהם יודע דבר אחד ושואל, מה מעמיד את המוסר והערכים האנושיים ? כלומר מוסר וערך חייב לעמוד על עמודים חזקים. כי הוא יודע שהמוסר והערכים לא עומדים מכוח עצמם (ראו בדף "המוסר לא עומד מכוח עצמו") שזה אומר שכל מוסר וערך היא המצאה אנושית, יותר נכון אמצעי. אז כל זמן שהמטרה קיימת, אז המוסר קיימת אבל שהמטרה לא קיימת, אז נפל המוסר והערך. למשל "לא תנאף" = אשת איש. למה בעלה מותר בה ואני לא ? מה, קנה אותה ? אוקיי אני גם אשלם לה. מה, זאת בגידה ? אוקיי נעשה זאת בהסכמת בעלה כך שזאת לא בגידה. בקיצור אין לצו לא תנאף עמידה, ואמרנו שאם המוסר אין לו עמידה על יסוד יצוק, אז יתבטל הערך. מהי האבן היצוק שעומד עליו הלא תנאף ? שרידותו האישית של הבעל, ואין שרידות אישית בלי נאמנות של אשתו. כל זה נכון שהאדם רוצה ופועל לשרידותו האישית לדורי דורות כלומר הוא בחשיבה דורית לדורי דורות. אבל אם האדם שייך לישות ומוליד לישות ואין לו חשיבה דורית אישית לדורי דורות, אז הערך של לא תנאף אין לו עמידה יציבה, כי מה קרה ? תן לחבר שלך גם ליהנות מאשתך היפה. הילד במילא לא שלך ולא שלי רק של הישות (עובדה שהישות לוקחת אותו בכוח לצבא והישות הוא ההורה העליון כך שהישות יכול גם לקחת ממך את ילדיך). אותו דבר קניינים. למה המציאו קניינים ? למען הסדר הנכון בין בני אנוש. כלומר כל אדם רוצה שרידות אישית ולכן הוא מקים לו משפחה ולמשפחה הוא צריך חקלאות וחינוך וגידול הילדים כלומר הוא צריך בית וכל צרכיו מסביב ולכן הוא רוצה בקניין שתאפשר לו לעמל בו ושאחרים יכירו בקנייניו ולא ייקחו ממנו את עמלו. כלומר המציאו את הצו של לא תגנוב כתוצאה של המצאת הקניין כי אין משמעות להמצאת הקניין בלי הצו של לא תגנוב. אמרנו גם שהמציאו את הירושה בכדי שכל נולד לטבע תהיה לו את הטבע כי אי אפשר לחלק את הטבע בלי לקחת בחשבון את כל הנולדים בכל רגע ביקום. יוצא שלמי יש את הטבע ? רק לאלה שנולדים עם חוקי המשפחה. מכל ניאוף  נולד ממזר, ומהו ממזר ? מהו אשם ? הוא באמת לא אשם אבל אביו מתכחש לו ולכן אין לו את הטבע. איזה אימה רוצה שלילד שלה לא תהיה את הטבע ? זה בעצמו שמר על הנאמנות של האישה לבעלה. שוב אנו רואים שבלי עמידה יצוקה של הערך אין הערך מתקיימת.

אבל אם בני אנוש מאורגנים ביחד עם חלוקת העבודה וכיבוש מכוח הכוח. אז על איזה יסוד עומד ערך הקניין ? כל הקניין מתקיים על הכוח והכוח מתקיים על הרבים היחד, כלומר כל פרט לעצמו אין לו קניין. הוא חייב את הכוח ואת הכוח הוא משיג רק עם רבים כך שהוא תלוי ברבים. תחשבו לעומק ותראו, הבית שלכם הוא שלכם ? כן בוודאי היא רשומה במקרקעין. מיהו המקרקעין ? המדינה ומיהו המדינה ? כוח !! עכשיו תבינו שאין לכם בית. יש לכם כוח של היחד ולכן אתם ממש תלויים בהם. אם כוח שומר על קניינכם אז זאת לא ערך הקניין זאת פשוט כיבוש. אותו דבר אשתך, שאתם מולידים לישות אשתך פשוט כבושה על ידיך (על ידי הסכם נישואין). וככבושה לא פלא שהלא תנאף היא לא ערך עליון. אותו דבר לא תגנוב, שלאדם אין מה לאכול כי אין לו את הטבע אז הוא יגנוב. ואותו דבר רצח, שהרצח מותרת לשם כיבוש או לשם עונש חברתית, אז למה שהלא תרצח תהיה ערך עליון ?

נעשה תרגיל פשוט שנבין את עומק הדברים כאן. כל חוקי התעבורה מתקיימים כמעט בלי שוטר. כלומר רוב הסדר על הכבישים והתמרורים מתקיימים בלי שוטר כלומר כל אדם כפרט נותן אימון מוחלט בזולת, למשל באור ירוק הוא יחצה את הצומת בביטחון גמור שאף אחד בצומת לא יחצה את הצומת באור אדום שלו. כלומר הסדר מתקיימת ויש לכל אחד אימון מוחלט בזולת שהוא לא יעשה טעויות. למה יש לנו אימון מוחלט בזולת על הכביש ? כי כל אחד ידוע שלכל הסדר יש לו היגיון תבוני פשוט כלומר יש לכל דבר עמידה יצוקה ולכן סומכים על הסדר בכביש.

תיקחו את הדוגמא הזאת למוסר וערכים, למה במוסר וערכים אין המצב כך ? התשובה היא פשוטה מאוד, כי כל הערכים והמוסר האנושי היא מסורת דוגמטית שאף אחד לא באמת מבין אותו ולא מבין מתי ואייך הומצאו הערכים והמוסר האלה. לו כל בני אנוש היו יודעים על מה עומדת כל מוסר וערך ?! היו כולם נוהגים בטבעיות בדיוק כמו על הכביש. היו סומכים על הזולת בעיניים עצומת כמו בצומת.

ולכן שקיבוץ אנשים מתקבצים כחברה, הם עושים זאת בכדי להיות כוח, ולמה צריך כוח ? כי לא רוצים מוסר וערכים. ואז כל הקבוצה מול קבוצה אחרת מותר לה להרוג ולגנוב ולכבוש, והנה שאנו מגיעים לתוך החברה עצמה, אמרים לילדים בבית ספר שאסור לגנוב ולרצוח ולנאוף. מה קרה ? למה מול קבוצה אחרת כן ובתוך החברה לא ? ולכן אתה כחברה חייב להעמיד שוטרים ושופטים בכל ערך, והנה כל המוסר והערכים הם שקר מוחלט, כי כל קיומו של המוסר הדוגמטי כביכול מתקיימת, כי עומד שם איזה שוטר בפינה.

אברהם אומר שהמוסר והערכים חייבים להיות כמו טבע שני (הרגל טבעי) בדיוק כמו בכבישים. ואייך המוסר והערכים יהיו טבעית אצל כל אדם כמו בכבישים ? אך ורק שיבין כל מוסר וערך למה היא הומצאה. בדיוק כמו שהוא מבין כל הסדר בכביש ומתנהג בהתאם. ולכן בקצרה נתחיל מהתחלת המוסר והערכים שהומצאה באבולוציה האנושית: לאדם אין שרידות אישית בלי דעתנות כלומר אין לו משיכה מינית לבת מינו באופן דטרמיניסטית, הוא חייב דעתנות בכדי לשרוד אישית. ולכן הוא מבקש את ידה של האישה כי לאישה לדור הראשון היא לא צריכה יותר מלכבוש גבר לרגע כמו הנחשית. האישה נותנת לו את נאמנותה שהיא שלו, כך מובטחת לו שהילד שלו = שרידות אישית, והוא מבטיח לה הכל בכל מכל כל, כלומר נחלה ובית ועזרה בגידול הילדים וכמובן פרנסה. זה הגרעין החברתי הראשון. והנה יש בסביבה עוד זוגות כאלה, מכאן הלא תנאף והלא תחמוד אשת רעך עומדת על צוק איתן, כי לא תעשה לזולת מה שלא תרצה שיעשו לך כמו בכביש.  אבל שהאדם הוא דוגמטי בטירוף ולא מבין בכלל למה אבא ואימה התחתנו וחושב אולי בגל שלאימה יש תחת יפה או בגלל אהבה אפלטונית או סתם בגלל נורמה חברתית או צו אלוהי אלילי שכזה, אז על מה כל המאומה ? תן לי גם ליהנות מאשתך למה אתה כזה אנוכי ? כלומר כל הערך והמוסר הם קלישאה חינוכית שלא מופנמת אצל האדם באמת רק להפך זה נהפך למים גנובים ימתקו. כי באמת הערכים כאן לא עומדים מכוח עצמן.

עכשיו נעבור לצורכיהם של הזוג שהם כאמור הגרעין החברתי הראשוני, ובכן כל זוג צריך נחלה = קניין. אייך יש להם קניין ? עם כוח ?! אז יש כוח ולא קניין. ברצוני שתבינו את הנקודה הזאת לעומק. כוח הוא לא מוסר וערך זה פשוט כוח וכוח עצמו הוא לא תמידי כלומר יבוא בעל כוח יותר חזק ממך. ואז אתה צריך עוד זוגות יחד ככוח נגדי ואז אתה כבר לא לבד ואתה תלוי באחרים. והקיבוץ הזה עצמו אין לו תמידות ולכן בחשיבה דורית לדורי דורות אין לך ולקיבוץ קיום. בקיצור אין כאן ערך הקניין ולכן אין את הצו של לא תגנוב, אתה חייב שוטר שישמור על הקניין הדמיוני שלך. אבל אם הקניין הוא חלוקת הארצות לכל זוג עם חוקי הירושה, אז זה כמו בכביש. כלומר ערך הקניין היא טבעית והלא תגנוב הוא טבעי. וכך יכולנו כל בני אנוש לחיות בשלום לנצח.

אבל שאנו יוצרים ישות דמיונית, שלעומק הוא נוצר בגלל הכוח, נכון שבתחילה הכוונה היית שנהיה כוח מול הטבע בכדי לנצח את הטבע ולעמוד מול אסונות טבע. אבל במהרה הקבוצה עצמה התפרקה כי הפרט נהפך לאפס מול הישות הדמיונית ואז נוצר עשרות ישויות חברתיות עם שפות נפרדות והנה כל תוקף הקיבוץ נוצר רק לשם כוח מול הישות השכן. כלומר בהתנהלותנו כחברה מול חברה אחרת היא מתחילה לא מוסרית ואז בכדי לדרוש מוסר בתוך הקבוצה אתה צריך שוטר ושאתה צריך שוטר יש משטר ושיש משטר יש שליטים ושיש שליטים אתה עבד לשליט והשליט כמובן מושחת וכי למה לא ? הרי מול השכנים כולם מסכימים לרוע שלו. בקיצור שום מוסר וערך הוא לא טבעית כמו בכביש.

אברהם אבינו נזעק חמס על נמרוד ואומר לו שכוח זאת לא הדרך התבוני לשרידות אישית וק"ו לא דרך למוסר וערכים טבעיים. הוא לא בורח משם בהתחלה כי הוא מנסה לתקן את החברה מבפנים, ועושה הרבה נפשות לחשיבה הפשוטה שלו. אבל לבסוף הוא וכל אנשיו עוזבים את נמרוד באין ברירה והולכים לארץ ישראל. מכאן תבינו מהי נבואה, אברהם אומר לעצמו, אין מה לעשות אני מתחיל עם עצמי בארץ שלי שנפל לי בירושה על ידי חלוקת נח ובניו. כלומר אם אין אני לי ? מי לי ? בדיוק כמו אדם הראשון התנכי וכמו נח ובניו גם אברהם אומר שאין מה לעשות אני מתחיל עם עצמי. וכך בעצם חייב כל אדם בהווה לחשוב. זאת המסר התבוני התנכי כאן.

נסכם את הנושא כאן בקצרה.

אברהם בחשיבתו אומר שאין מוסר וערכים עומדים מכוח עצמן, הם אמצעי שיש לו מטרה ואם המטרה לא מושגת, אין משמעות לערך והיא לא מתקיימת אתה פשוט צריך שוטר\משטר שיכפה עליך את המוסר והערכים. ולכן בישות דמיונית = חברה, אין שום משמעות לשום מוסר וערך הכל שאלה של כוח, היום הכוח בידיך מחר בכוח בזולתך ואז בחשיבה דורית לדורי דורות האישיים שלך, אי אפשר לחשבו על שיטה כזו הזויה. כלומר לא תזכה לשרידות אישית וחבל להתאמץ לעמול כל החיים תחת עול החברה, עדיף לחזור להיות לקטים. אברהם טוען שחייבים שיטה אנושית באופן כזה שהמוסר והערכים הם טבע שני של האדם בדיוק כמו התנהלות האדם בכביש. (הכביש היא לא דוגמא כל כך טובה כי בכל זאת יש הרבה מנוולים בכביש. אבל כל אחד מבין שזה רק שאלה של חינוך ולא שאלה של סדר לא נכון והבינו את עומק הדברים, שחינוך צריך בכל שיטה, אבל סדר לא נכון לא יכול לסמוך על חינוך כי חינוך שקרי לא משביע את האדם ולכן הוא יוצא לצייד כלומר מפר את כל המוסר והערכים החינוכיים ויוצא לצייד = גרמניה הנאצית)

אברהם טוען שלפני שאין לאדם אין הטבע אין שום משמעות למוסר וערכים כמו למשל קניין ולא תגנוב ולא תרצח. כך חושב גם קאנט וזה לעומק הצו הקטגורי של קאנט. ולכן חייבים חלוקת הארצות למשפחות והמצאת הירושה לכל נולד בכל רגע ליקום. וכאן הלא תגנוב היא דרישה צודקת כי בלי הלא תגנוב אין האדם יכול להצמיח לעצמו שום דבר כי מחר יבוא מישהו וייקח ממנו את עמלו. ולכן כל אדם מבין את הקניין בטבעיות ואת הירושה ואת הצו של לא תגנוב ולא תרצח.

ואז אנו מגיעים לחלוקת העבודה. אמרנו לעיל שחלוקת העבודה היא הגורמת לכל השפע שיש לנו כבני אדם. ואם כך מה נעשה ? אם כל אחד יושב תחת גפנו ותחת תאנתו אז מי בכלל יעסוק בחליפין ? ואז לא תהיה לנו את כל השפע.

אייך זה פועל בפוסט מודרניזם ? דיי פשוט, שוללים מכל נולד מראש את הטבע (מילטון פרידמן גם רוצה לבטל את הירושה כך שבאמת כל נולד ייוולד לטבע בלי הטבע. האמת אפשר להבין לרוחו כי הוא כדוגמטי לא מבין למה ומי המציא את הירושה), ואז כולם חייבים להיות שותפים בחלוקת העבודה, אחרת הוא נטל על החברה. היוצא מכך הוא שכל נולד, נולד עבד לחברה. ואז כל המוסר היא פונקציה של כוח המשטר, הרי אף נולד לא מחוייב באמת לשום מוסר וערך הרי שוללת ממנו את הטבע מראש. אבל מה כן מקיים את המוסר ? 1. השוטר 2. המדינה נותנת לו שוחד = דמי הבטלה וכדומה. אבל תשימו לב שהכוח הוא המשחק ולא המוסר הטבעי ?! וגם הכסף שמתכנסת אצל יחידים הוא חוק טבע של משחק הכסף והריבית ?! אז במהרה אלה שאין להם יוצאים לצייד כלומר מפירים כל חוק מוסרי וחברתית ומתפרקת החברה כך שלאף אחד אין קניינים ובוודאי שזרעו נכחדים. שוב תיקחו את יהדות אירופה לדוגמה שתושבי המקום יצאו לצייד והכניסו את היהודים לתאי הגזים כך שאין קניינים ואין את עמלינו שהם זרעינו כי הם נכחדו בשואה.

תיקחו לדוגמא את החרדים בארץ ישראל, הם לא חושבים להיות חלק בחלוקת העבודה, כלומר לא חושבים ששני בני הזוג חייבים להיות חלק בחלוקת העבודה, ולכן לא ירחק היום שהדוגמטיים הפנאטיים יעשו טבח "עם" בחרדים. כי הקפיטל החזיר דורש את שני בני הזוג להיות  חלק בחלקות העבודה, ואז שהחרדי והערבי לא חושבים כך, אז פשוט המשטר מרעיב את ילדיהם ועושה כל מה שביכולתו לגזור גזירות נגד עקרות בית. החרדים לכאורה לא ייכנעו לדבר הזה, ואז בריוני הפוליטיקאים כמו לפיד ובנט יוצאים לצייד, לפיד מבטיח לגזול את ילדי החרדים מהחצר האחורי מהבית. בנט מאיים עליהם עם כלא. ושזה לא יעזור כמובן אז הטבח יבוא בדיוק כמו בשואה. אני לא מגזים בכלל ותראו כאן בערוץ 7  ד"ר ניסן: להצר את אורח החיים החרדי

הטענה של אברהם והיהדות היא שבחלוקת הארץ וכל משאבי הארץ לכל פרט ולכל נולד, מביא שחלוקת העבודה היא בחירית ולא כפייתית. כלומר איש תחת גפנו לא מכריח את האדם להשתתף בחלוקת העבודה, גם שמיטת כספים ואיסור ריבית ואי האפשרות למכור את הנחלה לצמיתות ?! כל אלה מונע את האדם להימכר לעבד או להיות עבד לחברה, כלומר אין תלות אחד בשני ולכן אף אחד לא נטל על הזולת. המשחק הקפיטליסטית היא משחק שכדאי לשחק בה כלומר חלוקת העבודה היא דרך נכונה ומועילה לכלום אבל אין כפיה ואי אפשר להפסיד את הטבע. עוד נעמיק בזה שנגיע ליוסף ופרעה במצרים, ששם תבינו אייך הכסף מתכנסת אצל יחידים (בינתיים אפשר לעיין בדפים כאן בנושא כמו בדף אליל הכסף ועוד דפים ). ולכן בוודאי שתהיה חלוקת העבודה וכתוצאה תהיה אותו שפע אבל לנצח ובלי כפיה, מה שאין כן בפוסט מודרניזם החלוקת עבודה היא כפייתית והתכנסות הכסף (כי אין שמיטת כספים) מביא למלחמות כך שהיא לא נצחית ולא שרידותית כלומר הכלכלה חייבת ליפול ומשם למלחמת עולם הדרך קצרה מאוד ושוב חזרנו שמבוטל כל המוסר והערכים, אפשר לשאול את ששת מיליון היהודים שנרצחו בדם קר האם יש להם קניינים והאם המוסר עומד מכוח עצמו.

(יהיה עוד חלק בפרשת "לך לך" ונעסוק בברית המילה. בינתיים אפשר לעיין בדף "ברית מילה בשביל מה?" או בדף "למה לדעתי כן תמולי את בנייך" ותבינו לעומק מהי ברית מילה)

בברכה

Max maxmen

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s