האם מותר להתחתן עם לאומן חרדי ?!

האם מותר להתחתן עם לאומן חרדי ?!

מוקדש לאבישי בן חיים היקר

אבישי בן חיים היקר פנה אתמול ברשת (בטוויטר) עם בקשה כזו: "חרדים ומתפללים אהובים אחרים. תנו קצת רקע על השיחות בבית הכנסת בשבת על נתניהו. ועל שולחן שבת. מה היה? מה בנייעס? איך האווירה? דיווח בסיסי כזה. רוצה לראות שאני מבין את האווירה אצלכם נכון."

אבישי היקר מניח שוהיות שהיה שבוע מאוד סוער מבחינת משפטית ופוליטית, ולכן מן הסתם מתי החרדים נפגשים אם לא בבתי כנסת בשבת ובשלחן שבת. אז בוודאי עסקנו כולנו בענייני היום.

אז קודם כל אני חושב שעיתונאי לענייני חרדי לא יכול לבקש כזה בקשה (הוא לא יקבל נתונים אמתיים) בכדי להיות מומחה מקצועי לענייני חרדים, הוא חייב פשוט לבוא בעצמו לבתי הכנסת ולשבת בשלחן שבת, רק ככה הוא יהיה באמת מומחה לענייני חרדים.

שנית כל, אם באמת היה בא לבית הכנסת ולשלחן שבת בוודאי היה רואה שההנחה שלו שגויה. החרדי הקלסי מעיין בנושאים האלה בשירותים בבוקר בעיתון היומי או השבועי. בשבת עיתון חרדי הם בגדר ספרים חיצונים שאסור לעיין בו בשבת (ולכן בעיתונים חרדים יש מוספים בכל שבת שהם נטו תורה והלכה וכו' וכו') ואין לו חלק לעולם הבא, בוודאי לדבר על נושאים כאלה בשבת וק"ו בבית כנסת ובשלחן שבת.

בבית כנסת קלסי בשבת יש את המבוגרים והחשובים שעוסקים כל אחד בספרים שלו אם זה גמרא ואם זה פרשת השבוע (שנים מקרא ואחד תרגום ומפרשים וכו' וכו'), הבינונים והצעירים והילדים מתעניינים בעלוני השבת שיש היום בכל בית כנסת בכמויות מטורפות. נשארים אלה (שהם מיעוט קטן מאוד) שעומדים בחוץ ומפטפטים. ולא נראה לי שזה הנושאים שמעסיק אותם. כלומר פגישה שבועית בין חברים לא כדאי לבזבז בשביל פוליטיקה.

שהחרדי מגיע לשלחן שבת בלי עין הרע כל ילד ובת מביא היום מהבית ספר כמות ענקית של לימוד שלא נראה לי שיש לאב ואם המשפחה זמן לדבר על פוליטיקה. ואחרי זה יש את ה"אבות ובנים" בשבת אחרי הצהרים (בשבת אחרי הצהרים כל האבות יורדים לבית הכנסת עם ילדיהם ולמודים יחד. וזה לא גזירה\חוק מרנים לידיעתך, זה פשוט המצאת המאה שמישהו המציא בשוק החופשי וזה התפשט לכל העולם היהודי. כדאי לך לעשות מיזה כתבה אולי גם החילוני יאמץ כזה דבר נפלא).

אבל והיות – אבישי היקר – ביקשת שנספר לך אייך היה השבת, אז החלטתי לספר לך במה עסקנו בשבת. אבל נדרשת כאן עיון עמוק (מינימום לעבור על התוכן ארבע פעמים) בכדי להבין את השיח החרדי. ואני מקווה שתצלח את זה בעזרת השם.

האם מותר להתחתן עם לאומן\ית חרדי\ת ?!

בפרשת השבוע למדנו שאברהם אבינו משביע את עבדו אליעזר באלוהי השמים והארץ שלא ייקח לבנו יצחק אישה מבנות כנען: בראשית פרק כד (ג) וְאַשְׁבִּ֣יעֲךָ֔ בַּֽיקֹוָק֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וֵֽאלֹהֵ֖י הָאָ֑רֶץ אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ:

מה כל כך קריטי בבנות כנען? מה עוד, למה להכליל? אם ימצא בת כנענית טהורה וכשירה לפני גיל שלוש ?! זה נשמע ממש גזעני להכליל את כל בנות כנען ולאסור אותם. האם אברהם היה ח"ו גזען רח"ל ?! מה עוד, עבדו אליעזר היה כנעני, ולא ראינו שהוא התרגש ממבקשת אדוניו. כלומר אפי' אליעזר הבין לעומק את הבקשה והבין שלא מדובר בגזענות פנאטית רח"ל.

אחד מהמפרשים – "אברבנאל" – אומר משהו עמוק מאוד: "הקדוש ברוך הוא יעד לתת את הארץ לזרעו שהיה מבני שם ושיסחו (= עקרו\גרשו max) רשעים בני כנען ממנה. ואם היה יצחק נושא אשה מבנות כנען היו היורשים את הארץ כנעניים ולכן אסרם עליו." (אברבנאל בראשית פרק כד)

בכדי שנבין לעומק מה נאמר כאן על ידי הפילוסוף הגדול, אנו חייבים קודם להבין מהי מתודה ובעיקר מהי המתודה היהודית ונעשה את זה בקצרה (אפשר לעיין כאן במאמרים ביתר הרחבה תוכן עניינים).

מתודה זה שיטה שיש לה הנחות בסיסיות ראשוניות שממנה יוצא שיטה שלימה ופרטי דינים והלכות ומצוות וחוקים וכו' וכו'. למדע יש מתודה (כל חוק טבע = כל מה שסימטרי בזמן ובמקום) לכל חברה אמור שתהיה להם מתודה = חוקה. כלומר אדם בר דעת לא יכול להתחיל לדבר בלי שיש לו מתודה. בוודאי חברה אומה מערכות הצדק והמשפט לא יכולים להתחיל לדבר בלי מתודה. אפי' בדמוקרטיות ששם לכאורה הכל מוכרע ברוב, הרוב לא יכול להכריע במתמטיקה ולוגיקה ואין לך מתמטיקה ולוגיקה בלי מתודה. לדגומא האם יכול הרוב לומר ש1+1=7 בוודאי שלא. כלומר יש הנחות בסיסיות = מתודה שעליהם עושים מתמטיקה ולוגיקה צדק ומשפט וכו' וכו' ששם לרוב אין מה לומר. הדמוקרטיות יכולות לדון אך ורק איפה שאין הכרעה לוגית או מתמטית ואיפה שהן לא נוגדות את חוקי היסוד =.חוקה\מתודה.

לדוגמא: הצוו של לא תגנוב. על מהי עומדת ? מי הסמכות לומר את זה ועוד לכפות את זה ועוד להעניש על זה ?!

נשים לב שלכאורה מי צריך את הצוו של לא תגנוב? מי שיש לו קניינים בטבע !! כלומר האדם המציא את המושג קניין פרטי בטבע ואין קניין במציאות שבלי שזולתו יכיר בקנייניו, ולכן הוא דורש מזולתו שיכיר בצוו של לא תגנוב. ולמה שזולתו יקבל על עצמו את הצוו הזה ועוד על חשבון החיים שלו הרי הוא יכול למות מרעב אך ורק בגלל שהוא מקיים את הצוו של לא תגנוב. (שנבין את המתודה היהודית לעומק נבין למה שלמה המלך אומר: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" – משלי)

באומות שכל הארץ שייך למלך, לישות המדינית הדמיונית, לכאורה על פי המתודה חייב המלך לחלק לכל אדם קניין פרטי אחרת אין הצוו של לא תגנוב קביל. וככה מתאפשר לעשות צדק ומשפט. (ראה גניבת אפיקומן – עומק המנהג לגנוב את האפיקומן בליל הסדר)

מהי המתודה היהודית

ובכן אמרנו לעיל בדוגמא שבאומות הארץ\הקניין שייכת למלך, לישות המדינית הדמיונית. השאלה היא אייך ? התשובה פשוטה "כיבוש" !! האם כיבוש הוא קניין קביל ? לא ולא, כי אם כיבוש מקנה לך קניינים מחר יבוא מישהו חזק ממך ויכבוש אותך. כלומר אי אפשר להמציא את המושג קניין ושזה יהיה קביל ונצחי על ידי כיבוש. כי כל כובש לא מכיר בצוו של לא תגנוב וכובש אותך. קניין קביל ונצחי ושזולתך יקבל על עצמו את הצוו של לא תגנוב ולא תרצח ?! אפשרי אך ורק בחלוקה בגורל פלוס ירושה שמושתתת על ידי חוקי המשפחה. למה ירושה? כי למה שכל נולד בהמשך יסכים לקניין שכל כדור הארץ מחולקת כבר בגורל ?! בכדי שהילד הנולד יקבל על עצמו את החלוקה הוא חייב לקבל גם קניין ואייך יקבל קניין ? התשובה היא המצאת הירושה !! ככה כל אדם בכל דור נולד עם הטבע כקניין פרטי בגלל הירושה. (ראה כולנו ממזרים ביתר הרחבה)

הטיעון היהודי היא שנח אחרי המבול עשה חלוקת הארצות בגורל בין בניו ובחלקו של בנו שם נפל ארץ ישראל. ואברהם זכה בארץ ישראל מירושה מסבו שם. (ראה ארץ ישראל – צדק ומשפט ודיני ממון וקניין ביהדות)

ובנו של נח חם זכה באפריקה. כלומר לכנען – שהיה הבן של חם – היה נחלה באפריקה. הוא רצה בארץ ישראל כי רצה לגבות פרוטקשן מכל הסוחרים שעוברים מאירופה ואסיה לאפריקה והפוך. ולכן פלש לארץ ישראל ורצה לזכות בא בזכות כוח הכיבוש. אבל ידע ידע כנען שאם כיבוש מזכה קניינים יבוא כובש חזק ממנו ויכבוש אותו. ולכן כנען היה מאוד מעוניין להתבולל בזרע שם. מכאן תבין כמה קריטי היה לאברהם ולאבות לא להתחתן עם בנות כנען. עכשיו נחזור לדברי הפילוסוף הגדול – אברבנאל נבין לעומק מה הוא אומר וכמה נפלא ומתוקים דבריו: "הקדוש ברוך הוא יעד לתת את הארץ לזרעו שהיה מבני שם ושיסחו (= עקרו\גרשו max) רשעים בני כנען ממנה. ואם היה יצחק נושא אשה מבנות כנען היו היורשים את הארץ כנעניים ולכן אסרם עליו."

ובאמת מאז החלוקה של כל הארצות בגורל פלוס המצאת הירושה שמושתתת על ידי חוקי המשפחה, מתאפשר להמציא את כל שבע מצוות בני נח שהעיקר שבהם זה הדינים = צדק ומשפט. לפני כן כנ"ל למה לא תגנוב למה לא תרצח ?! האם קיים אורגניזמים אחת ביקום שמקיים את הצווים האלה ?! כלומר עכשיו נבין על מה עומדת כל המצאת הצדק והמשפט והקניין והצווים המוסריים =  מתודה\חוקה.

במקורות מוסבר מתודה\חוקה בסיסית באופן נפלא: "[ב] אמר ר' אלעזר הקפר כתיב שוקיו עמודי שש מיוסדים על אדני פז וגו' (שה"ש =שיר השירים= ה טו). העמוד הזה אם אין לו כותרת מלמעלה ובסיס מלמטה, אינו נראה נאה. אמר ר' שמואל בן גדליה אין לך פרשה בתורה שאין לה כותרת מלמעלה, ובסיס מלמטה,

(אני עוצר את החז"ל באמצע שנבין מה נאמר כאן. תשימו לב. "אין לך פרשה בתורה שאין לה כותרת מלמעלה, ובסיס מלמטה" שזה אומר שאין פרשה בתורה שלא עומדת תחת המתודה. כלומר כל דין וחוק ומצווה קשורים לבסיס ככה העמוד של המשל עומד יפה. והנמשל הוא התורה כמובן. ותשימו לב בהמשך אייך החז"ל הזה מסביר את זה עם ספר הברית (בהר בחוקתי) שכרת משה עם בני ישראל מיד אחרי מתן תורה)

מה כתיב למעלה מן הענין, וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר, דבר אל בני ישראל [וגו'] ושבתה הארץ (ויקרא כה א ב), ואחר כך פרשת יובל, וספרת לך שבע שבתות שנים (שם שם /ויקרא כ"ה/ ח), אם לא שימר שמטה ויובלות, סוף שימכור מטלטלין שלו, [שנאמר] וכי תמכר ממכר וגו' (שם שם /ויקרא כ"ה/ יד), חזר בו מוטב, ואם לאו סוף שמוכר את שדהו, [שנאמר] כי ימוך אחיך ומכר מאחוזתו (שם שם /ויקרא כ"ה/ כה), חזר בו מוטב, ואם לאו סוף שהוא מוכר את ביתו, שנאמר ואיש כי ימכור בית מושב (שם שם /ויקרא כ"ה/ כט), חזר בו מוטב, ואם לאו סוף שהוא מסבב על הפתחים, שנאמר וכי ימוך אחיך וגו' (שם שם /ויקרא כ"ה/ לה), חזר בו מוטב, ואם לאו סופו שהוא נמכר לך, שנאמר [וכי ימוך אחיך] עמך ונמכר לך (שם שם /ויקרא כ"ה/ לט), חזר בו מוטב, ואם לאו סופו שהוא נמכר לגוים, שנאמר וכי תשיג יד גר ותושב עמך (שם שם /ויקרא כ"ה/ מז) ולא הוא לעצמו, אלא הוא וכל ישראל, שכן אתה מוצא בימי ירמיה, בשביל שחיללו את השביעית נמכרו לגוים, שנאמר ויעל עליהם [את] מלך כשדים [וגו'] וכל כלי בית האלהים [וגו'], ואוצרות בית ה' [וגו'] (דה"ב =דברי הימים ב'= לו יז יח), הרי ענין ישראל, א"ל הקדוש ברוך הוא משה ראה היאך נמכרין לגוים, בשביל שחללו את השביעית, אמר לפניו רבונו של עולם לא כך אמרת וכי ימוך אחיך [ומטה ידו עמך], קיים מה שאמרת [אחיך ישראל שנאמר למען] אחי ורעי (תהלים קכב ח), וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך, כשתמוט ידם לפני נבוכדנצר, כביכול שכינה עמהם, שנאמר למענכם שלחתי בבלה (ישעיה מג יד), והחזקת בו, תפוס בידם, שלא יאבדו בידו, אלא מה גר ותושב וחי עמך, אף על פי שהם נעשים גרים ותושבים בבבל, אלא וחי עמך, א"ל הקדוש ברוך הוא בעונותיהם אני מוכר ביתי לכשדים, שנאמר ואיש כי ימכור בית מושב (ויקרא כה כט), זה ביתו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר כי בחר ה' בציון אוה למושב לו (תהלים קלב יג), ומה היה לו וישרף את בית ה' (מ"ב =מלכים ב'= כה ט). עיר חומה (ויקרא שם /כ"ה/), [זה עירו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר] וינתצו את חומות ירושלים וגו' (דה"ב =דברי הימים ב'= לו יט), הוא שהקב"ה אומר, וכי תשיג יד גר ותושב (ויקרא כה מז), יד גר זה נבוכדנצר, ותושב זה מלכות מדי, ונמכר לגר תושב עמך (שם /ויקרא כ"ה מ"ז/), זו מלכות יון, או לעקר משפחת גר (שם /ויקרא כ"ה מ"ז/), זו מלכות רביעית, אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם למה נמסרו למלכיות הללו, אמר לו מפני שמחללין את השביעית, שנאמר ויגל השארית מן החרב אל בבל ויהיו לו ולבניו לעבדים עד מלוך מלכות פרס, למלאות דבר ה' בפי ירמיהו, עד רצתה הארץ את שבתותיה כל ימי השמה שבתה למלאות שבעים שנה (דה"ב =דברי הימים ב'= לו כ כא), לכך אמר הקדוש ברוך הוא למשה רצונך שלא יגלו, הזהירם על השמטות ועל היובלות. הוא שאמר בסוף כל הפרשיות את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו אני ה' (ויקרא כו ב), אני הוא העתיד ליתן שכר טוב לכם אם תשמרו אותם, ואם לאו אני עתיד ליפרע מהם ביד המלכיות, לפיכך הזהירן על השביעית, שנאמר ושבתה הארץ שבת לה' (ויקרא כה ב), שלא יגיעו אותן פרשיות הכתובות אחריהן". (מדרש תנחומא (בובר) פרשת בהר)

כמה מתוקים הם דבריהם. כל האריכות דברים שלי כתוב בכמה מלים של החז"ל הזה.

ובכן שהפילוסוף אומר שהקדוש ברוך הוא "יעד" לאברהם וגו'. הכוונה היא "בהנחל עליון גויים". כלומר אייך הקדש ברוך הוא נתן לאברהם את ארץ ישראל ? על ידי החלוקה בגורל = הקניין הקביל = הצוו הקטגורי של קאנט שכבר נח ובניו הבינו אותו לעומק (ראה ארץ ישראל – צדק ומשפט ודיני ממון וקניין ביהדות ביתר הרחבה וראה גם "קניין" הצוו הקטגורי של קאנט).

ובכן נחזור לראליה.

אחרי נח והחלוקה והמצאת הדינים = המתודה של כל האומות, הגיע נמרוד ואמר: אני בעל כוח ואני יכבוש את כל הארצות ואני היה לכם לאלוהים = סמכות. אייך ? המציא לעצמו ישות דמיונית עם דגל חברתי. ככה שכל פרט טפל לישות הדמיונית. הוא טען שרק ככה בני אנוש ישגשגו ויצמחו והוכיח את זה עם המצאת ההנדסה והמצאת החימר והלבינה כלומר בני אנוש עוזבים את האוהלים ונכנסים לבתים ממש = מגדלי בבל.

אייך עושים את זה? אייך כובשים בכוח ארצות ? פשוט, אם כל הפרטים שייכים לדגל, אז הילדים לא שלך (לדברי גיל סיגל, פרופ’ למשפטים בקרייה האקדמית אונו וחבר המועצה הלאומית לביואתיקה, “להורים אין בעצם זכות על הילד. הילד אינו קניין שלהם” הם קיבלו מהמדינה את הזכות למלא חובות כלפיו בשל החיבור הביולוגי) ויש למלך חיילים רווקים ורווקות בחינם. ואז הוא יכול להיות כובש ולכבוש.

נשים לב שאם כל הפרטים שייכים לישות הדמינית של נמרוד. אז מה לי חוקי המשפחה אם הילדים במילא לא שלי ?! תנו לנו חופש מיני – יזעקו עבדי המשטר ובצדק. (על כך נאמר במקורות "לא עבדו ישראל ע"ז אלא להתיר להם עריות". כי בישות דמיונית אין טעם לאיסורי עריות = חוקי המשפחה והבינו) ראה אפלטון וגלוי העריות

נשים גם לב שבישות דמיונית כזה אין לדינים שלהם על מה לעמוד = אין מתודה בסיסית. כלומר כל חוקיהם וערכיהם ומוסריהם מומצאים מהבטן של המלך כי ככה זה, כי ככה אני רוצה מעבדי.

אבי המשפחה של  אברהם היה חלק באימפריית נמרוד. אברהם כנער מורד במלך ורוצה לשחרר את האדם מעבדות. נמרוד רוצה להרוג אותו והמשפחה בורחת והם הולכים לכיוון ארץ ירושתם המקורי = ארץ ישראל.

בכדי שלא נהפוך את זרע אברהם כלאום = ישות דמיונית, אברהם ממציא את ברית המילה = הדגל של הפרט (ראה ברית מילה בשביל מה?)

בכדי לשמור על הארץ צריך חיילים ובכדי שהחיילים של זרע אברהם לא יהיה רווקים ורווקות הגיע ניסיון העקידה (ראה עקידת יצחק הליבה החרדית).

(נ, ב, בכדי להבין את המשך חייבים לעיין לעומק בלינקים שאני נותן כאן)

עכשיו אפשר להגיע למציאות שלנו – לחזור לשאלה העיקרית שבכותרת

אם יהודי הוא לאומן אפי' שהוא חרדי. הוא בעצם חושב כמו נמרוד. כלומר ארץ ישראל לדעתו שייכת לישות דמיוני שהוא קורא לו לאום יהודי. אז מה ההבדל בינו לבין נמרוד ? הוא לא צריך את חוקי המשפחה, הוא לא צריך שום מצוות ממצות התורה. הרי הסברנו אייך התורה נחקקת מהיסודות לעיל. והסברנו שברגע שאנו שייכים לישות דמיונית, כל המוסר והערכים הם מהבטן ושרירותיים לגמרי.

יוצא שהיהודי הלאומן מחזיק בארץ ישראל בדיוק כמו הכנעני בזמנו. ואז נזעקת השאלה שבכותרת "האם מותר להתחתן עם לאומן חרדי ?!" לאור מה שלמדנו ואייך שהסברנו את דברי הפילוסוף – אברבנאל, יוצא שאסור להתחתן עם לאומן אפי' שהוא חרדי או חרדית.

(ר"ח כסלו תשפ' אני מבהרי: אני מקווה שאתם מבינים שזה שאלה רטורית. לכל יהודי אפי' חוטא יש חלק בארץ ישראל מה שאין כן לכנעים אין חלק בארץ ישראל. אני כותב את זה כי חברים התחילו להתווכח עמי והבנתי שלא הבינו את הנקודה כאן.)

לסיכום – אבישי בן חיים היקר, רצית לדעת במה עסקנו השבת ?! בזה בדיוק עסקנו השבת. ואם החזקת מעמד עד כאן ורוצה עוד, אני אספר לך סיפור: אני נוהג להתקשר לרבי מורי אחרי שבת לשמוע מה חודש בבית המדרש השבת. אתמול התקשרתי לרבי מורי וסיפרתי לו מהרב אבישי בן חיים שגם רוצה לדעת מה חודש השבת. וסיפרתי לו מה חודש אצלינו ושאני הולך לספר לאבישי היקר. רבי מורי כמובן צחק ממני והתחיל לספר מה חודש אצלם בבית המדרש השבת.

וראה פלא אומר לי רבי מורי: אתה מזכיר את המדרש של המתודה (המדרש לעיל שמסביר את הפסוק בשיר השירים) ואת ספר הברית (בהר בחוקתי) שכרת משה עם בני ישראל אחרי מתן תורה. גם אנו עסקנו בספר הברית הזה – מספר לי רבי מורי.

עסקנו בלימוד התורה בנושא שנקרא אצל האומות ביקורת המקרא רח"ל. ולא כדאי לשתף את העיסוק הזה ברבים – מסיים רבי מורי את השיחה.

ובכן, אם אבישי היקר תרצה לגלוש לתחום העומק הזה, אולי בהזדמנות אחרת. אבל בקצרה אני אתן ראשי פרקים.

יש כמה פסוקים בפרשת משפטים שמטריף כל מעמיק בתורה. והנה הם: שמות פרק כד (ד) וַיִּכְתֹּ֣ב מֹשֶׁ֗ה אֵ֚ת כָּל־דִּבְרֵ֣י יְקֹוָ֔ק וַיַּשְׁכֵּ֣ם בַּבֹּ֔קֶר וַיִּ֥בֶן מִזְבֵּ֖חַ תַּ֣חַת הָהָ֑ר וּשְׁתֵּ֤ים עֶשְׂרֵה֙ מַצֵּבָ֔ה לִשְׁנֵ֥ים עָשָׂ֖ר שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:(ה) וַיִּשְׁלַ֗ח אֶֽת־נַעֲרֵי֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיַּֽעֲל֖וּ עֹלֹ֑ת וַֽיִּזְבְּח֞וּ זְבָחִ֧ים שְׁלָמִ֛ים לַיקֹוָ֖ק פָּרִֽים:(ו) וַיִּקַּ֤ח מֹשֶׁה֙ חֲצִ֣י הַדָּ֔ם וַיָּ֖שֶׂם בָּאַגָּנֹ֑ת וַחֲצִ֣י הַדָּ֔ם זָרַ֖ק עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ:(ז) וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע:

משה כתב ספר אחרי מתן תורה ? איפה זה ? וזה לא סתם ספר, זה אותו ספר הברית שמוזכר גם בנ"ך.

בקיצור בלגן שלם יש בנושא הזה. ורבי מורי טוען ומוכיח מחז"ל ועוד ועוד שמדובר על פרשת בהר ובחוקתי

יש עוד בלגן שלם שזה "סוד השנים עשר של האבן עזרא". אני רב עם רבי מורי על הסוד הזה זה עשורים ממש. וכתבתי מאמר שלם עם דיונים ומאמרים משלימים כאן בבלוג ובעצכ"ח. ראה סוד השנים עשר של האבן עזרא וראה מה דעתי על הסוד

רבי מורי חולק עלי וטוען שהסוד הוא ספר הברית = בהר בחוקתי, שנכתב על האבנים לשנים עשר השבטים מיד אחרי מתן תורה. כלומר לטענתו האבן עזרא אומר שהנה משה כתב ספר הרי כתוב במפורש בפרשת משפטים וגם כרת עליו ברית וגם נמצא בנ"ך בהמשך.

מה שרבי מורי אומר לי אתמול שזה לא מקרי שאני מביא את המדרש לעיל בדיוק בשבת שהוא עסק בנושא. זה עוד הוכחה – טוען לי רבי מורי – שיסוד היסודות של כל התורה (הכותרת של התורה במשל) זה פרשת בהר ובחוקתי (= שבת שמיטה ויובל קניין הארץ וחלוקתה וכו' וכו' והתוכחה והקללות והגלות וכו' וכו'. הם הם היסודות הבסיסיות של המתודה. ועל כך כרתנו ברית עם האלוהים). וראה כמה נפלא המדרש עושה את זה – נזעק רבי מורי – ובצדק אני חייב לומר.

לסיום – אבישי היקר – אם תרצה להעמיק בנושאים האלה, אולי נעשה זאת בפעם הבא.

בברכה

Max maxmen

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s