שהקפיטליסט פוגש את הכפויי טובה – מוקדש לביבי נתניהו היקר

בליל הבחירות (2021) שראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו היקר עלה לנאום את נאום הניצחון. ליבי נמס ובכיתי יחד עמו (ואני לא ימני ובוודאי לא ביביסט). אייך לעזאזל אפשר להיות כאלה כפויי טובה? תעזבו את הרשעים מהתקשורת ואת הרשעים מהפוליטיקה, מהם לא אני ולא ההמונים דורשים הכרת הטוב, הם הרי נולדו בלי לב ורגש ככה שהטבע איפשרה להם לצמוח כמפלצות. אבל בבחירות יש הזדמנות להמונים לומר את דברו ולהכיר טובה. אז למה נתניהו לא קיבל לפחות ארבעים מנדטים? בחברה איכותית ומתורבתת היה מקבל הרבה יותר מארבעים מנדטים אבל ממתי אפשר לדרוש מאתנו להיות חברה איכותית ומתורבתת, וכי איכות והגינות צומח על העצים?

עמדה שם אשתו שרה לידו אחרי ניתוח (שזה לא קל אפי' לצעירים). כמה ימים קודם לכן פגשתי את נתניהו בהדסה. הוא הגיע לבקר את אשתו ומיד רץ לעבוד בקמפיין שלו. כלומר גם שרה כנראה הבינה את גודל השעה וכנראה ויתרה על הפינוק הזה שבעלה יהיה לצידה ושלחה אותו לעבוד בשביל הקמפיין. ועכשיו היא עומדת על הבמה לצדו וכנראה חושבת לעצמה בשביל מה וויתרתי לו?

מנגד אסור הרי לקטרג על עם ישראל. מה עוד הרי ידוע התנאים של היהדות כלפי מנהיגי יהודים שנאמר להם: בני סרבנים הם, טרחנים הם. אם אתה מקבל עליך להתבזות וללקות מִבָּנַי, אתה הולך בשליחותי. ואם לאו – אין אתה הולך בשליחותי. בלשון קצת אחרת נאמר: אמר להם הקב"ה (למשה ואהרן): בני סרבנים הם, רגזנים הם, טרחנים הם. על מנת כן תהיו מקבלים עליכם, שיהיו מקללים אתכם, שיהיו מסקלים אתכם באבנים.

אבל כל זה נאמר למנהיגים, אייך הם צריכים לחשוב כמנהיגים. אבל מה עם ההמונים? איזה תירוץ יאמר לי האדם על הכפוי טובה הזו, על אי הכרת הטוב? היה לנו הזדמנות של רגע קטן לשים את הפתק הזה שייתן לנתניהו ומשפחתו את ההרגשה שאני מחזירים להם, שאנו מכירים טובה וכו' וכו'. במקום זה מה עשינו? או שהתעצלנו ללכת לקלפי או שהלכנו ושמנו שם פתק, למי? לאיזה פולצן שרוצה פתאום להיות ראש ממשלה? מה שכואב כאן היא העובדה שהעונש האלוהי פועל כאן במידית הרי מה קיבלנו, שנלך שוב לבחירות או יהיה שוב ממשלה לא יציבה? הרי ממה נפשך אין לנו רווח ממעשינו הלא מוסרי, אז למה עשינו את זה?

ובכן בסוציולוגיה אסור לנו להיות שטחיים וחובבניים. אנו חייבים להעמיק ולהבין באיזה פרדוקסליות אנו חיים במודרנה ובפוסט מודרנה ככה אולי נבין את תופעת הכפוי טובה ואי הכרת הטוב.

ובכן נתחיל עם אנקדוטה ונמשיך משם:

אני מגיע ממשפחה מאוד מאוד קפיטליסטית. אחד מהאחים הגדולים ממני מושקע בנדל"ן בארץ ישראל. אני כחנון המשפחה שאלתי אותו לא פעם ופעמים אייך הוא מסוגל לעשות דבר כזה הרי יהודים צריכים לשכור אצלו דירה בארץ ירושתם? יהודי צריך לשלם לו משכורת שלימה על הזכות לישון בארץ ירושתם?

ובכן אני אחסוך מכם את התירוצים הקלסיים של הקפיטליזם והנאו ליברליזם שאני מקבל תמיד ממשפחתי. אבל הגיע היום שאחת המשפחות ששוכרים דירה אצל אחי, איבדו את בנם הרווק באחת המלחמות בעזה ואחי שהיה בזמנו בארץ, הלך לנחם אותם. שהוא נכנס לבית שלו (לקניין שלו), הוא נזכר בוויכוחים שלו עמי ובוויכוחים שלי עם המשפחה. הוא הרגיש שהבן הרווק מת לא בשביל להגן על קנייני המשפחה (הרי הורי הרווק גרים בשכירות בארץ ירושתם) אלא מת להגן על החזיר שמשכיר להם מקום לישון בו בארץ ירושתם. אחרי ניחום האבלים הוא מתקשר עלי לומר לי שרק עכשיו הוא מבין לעומק כמה חזיר הוא הקפיטליסט הארץ ישראלי והיהודי מחו"ל שמשקיע בארץ ישראל בנדל"ן.

עד כאן האנקדוטה ונמשיך

שני סיבות עיקריות לחוסר הכרת הטוב

חוסר הכרת הטוב מתחיל כבר ביסודות של קיום האדם. האדם בתנאי האבולוציוניים והאנושיים, מכריח אותו להיות תלוי באחרים למשל חלוקת העבודה. בלי חלוקת העבודה אין קיום לאדם המודרני. אז אייך הוא יכול להרגיש מתנשא מול האינסטלטור שבלעדיו לא יכול להסתדר. כלומר האדם מתכחש לעובדה שבלי השואבי מים וחוטבי העצים, הוא לא שווה כלום.

אותו דבר שאנו מגיעים לאבולוציה האנושית. האדם מתכחש לעובדה שבלי אבותיו, לא היה לו אפי' שליטה בעשיית צרכיו ולא היה הולך על שני רגלים, ומי מדבר על לוח שנה יום ולילה ואוכל מבושל ביגוד ובעיקר מוסר וערכים שהן התפתחותית. ההתנשאות שלנו מול אבותינו היא לא רק דבילית ושקרית, אלא בעיקר בורות וטיפשות. הרי אילו רק היינו בודקים אחריהם ומכבדים אותם, היינו לפחות יודעים למה התפתחו בני אנוש בצורה הזו. מה הם היסודות של המוסר והערכים האנושיים ומהי חירות האדם.

יוצא לנו כאן שהאדם המודרני והפוסט מודרני סובל משני בעיות עיקריות, האחת: הכחשת העובדה שבלי הזולת הוא לא שווה כלום = חלוקת העבודה. השניה: הכחשת העובדה שבלי האבולוציה שזה אומר בלי אבותיו וחכמיו והפילוסופים מדורות עברו, אין לו כלום.

בקפיטליזם צריכים את שני הדברים האלה בכדי שהקפיטליזם יעבוד. אסור לקפיטל להבין אייך הומצאה המושג קניין פרטי בטבע. ולכן הוא לא מכיר ולא רוצה להכיר את האבולוציה של התפתחות המוסר והערכים האנושיים. ולכן מזלזל באבותיו ובחכמיו ובפילוסופים. ואסור לקפיטל לחשוב לרגע שבלי חלוקת העבודה, הוא לא שווה כלום, אחרת רח"ל הוא עוד יהיה שיתופי עם הזולת ולא זאב כלפי הזולת שזה – הזאביות – הוא החמצן של הקפיטל החזיר. המסקנה: חוסר הכרת הטוב הוא צורך קפיטליסטי בסיסית. "כפויי טובה" הוא השמן בגלגלים של המכונה הקפיטליסטית.

התוצאה: שהאדם נולד לעולם בלי הטבע = נולד לעבדות. "הפגיעה הבסיסית בזכויות האדם באה לכלל ביטוי קודם כול ויותר מכול בשלילת מקום בעולם" (חנה ארנדט)

ערב חג החירות היהודית אנו חייבים להבין ולהקשות בליל הסדר למה בני ישראל לא משתלטים על מצרים עצמה? זה ארץ הרבה יותר טובה מארץ ישראל שתלוי בגשמים, מה שאין כן ארץ מצרים שנאמר עליו "כי הארץ, אשר אתה בא-שמה לרשתה–לא כארץ מצריים היא, אשר יצאתם משם: אשר תזרע את-זרעך, והשקית ברגלך כגן הירק."

ארץ מצרים בשביל בני ישראל היה ארץ מובטחת שמעל 80% לא רצו לעזוב אותה בכלל. כלומר כלכלית הם שלטו בו והשכירו דירות למצריים כפי שנאמר "מגרת ביתה" = מצרי שגר בקניין שלך (ראו כאן את עומק המושג "מגרת ביתה" ויגר מואב – דיור היא לא חלק בכלכלת האומה ). אז למה משה רבינו ושאר בני ישראל חושבים שהם בגלות והם גרים? הרי יש להם הון, מה עוד הרי בדיוק ככה זה עובד במודרנה ובפוסט מודרנה שהאדם נולד בלי הטבע מראש.

התשובה העמוקה של פילוסופי היהדות טוענת מה שהפילוסופית היהודיה הפוסט מודרנית הבינה מתוך עצמה אחרי אלפי שנות פילוסופיה יהודית ש"הפגיעה הבסיסית בזכויות האדם באה לכלל ביטוי קודם כול ויותר מכול בשלילת מקום בעולם" (חנה ארנדט)

בני ישראל במצרים הם גרים (לעומק עבדים) אפי' שיש להם הון וקניין. כי ברגע אפשר שתאבד את קניינך לאחר. על פי הפילוסופיה היהודית רק קניין בחלוקה עם ירושה שמושתתת על חוקי המשפחה מקנה לאדם קניין פרטי וחלק שווה במשאבי הארץ. ולכן בני ישראל מספיק נבונים להבין שרק בארץ ירושתם מחלוקת נוח ובניו (זה שהמציא אבולוציונית את המושג קניין פרטי קביל שאז הומצאה לעומק המוסר והערכים = שבע מצוות בני נח שאחת מהם זה הדינים. ראו ארץ ישראל – צדק ומשפט ודיני ממון וקניין ביהדות), הם בני חורין. כי לא רק יש להם קניין קביל על פי הצוו הקטגורי של קאנט (ראו "קניין" הצוו הקטגורי של קאנט ), אלא אי אפשר להפסיד לעולם את הקניין הפרטי.

הפרדוקסליות הנזעקת עד השמים היא העבודה שבמאה האחרונה חזרנו לארץ ישראל בכוח החרב על חשבון רווקינו ורווקותינו. בשביל מה חזרנו? שיהודי ישכור דיור אצל אחיו החזיר?! כלומר אם גם בארץ ישראל תחת ריבונות יהודית כביכול, הוא נולד בלי הטבע, מה התועלת המידית בזה שהוא מקריב את זרעו למולך?! מה התועלת המידית הבסיסית של חזרת היהודי לארץ ישראל?

מה שמטריף שבכל מדינה קפיטליסטית אחרת, הוא לא צריך להקריב את זרעו למולך, כי שם יש אלא שכירי חרב.

בכל אופן חזרנו לארץ עם האמונה שנחזור להיות עם מאוחד שוב שלפחות לכל יהודי יהיה מקום בעולם תרתי משמע. התחלנו עם השיטה הסוציאליסטית וכשלנו, כי לא באמת חילקנו את המשאבים נכון בינינו. זלזלנו במשותפים בחלוקת העבודה (כמו שואבי המים וחוטבי העצים) והתכחשנו בעובדה שבלעדיהם אנו לא שווים כלום כנ"ל.

השואבי מים וחוטבי העצים כביכול התמרדו וקיבלו שליטה שלטונית במהפך ב77 ואחרי כמה שנים באופן פרדוקסלי אימצו את השיטה הקפיטליסטית. כלומר הם לא הולכים לעזור לשואבי מים ולחוטבי עצים, אלא הופכו את כולם בלי יוצאים מהכלל לגרים בארץ ירושתם.

בכדי לקיים את זה (את הקפיטליזם), אתה חייב לחיות בהכחשה כנ"ל. כלומר כנ"ל אתה חייב את הזאביות של היחיד של הפרט. וכזאבים אי אפשר לצפות מהם להכרת הטוב וטבעי שהם יהיו כפויי טובה.

לסיום ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו היקר ומשפחתו: ליבי בלילה הזה עמכם. אבל כנ"ל אנחנו חייבים להיות כאלה כפויי טובה, אחרת הקפיטליזם לא יעבוד. ואני לא אומר את זה בציניות ח"ו, זה הכרח שיוצא מהשיטה. אני אומר את זה בשביל לסנגר על בני ישראל, בכדי שנבין מנין נובע החוסר הכרת הטוב בעם הנבחר המודרני והפוסט מודרני.

כותב בצער רב

Max maxmen

<span dir=rtl>2תגובות ל‘שהקפיטליסט פוגש את הכפויי טובה – מוקדש לביבי נתניהו היקר’</span>

  1. מה יש לומר?
    בטבח בבית הכנסת בהר נוף, עיתונאי מעיתון הארץ הגיע ללוויה ולא שמע זעקות מוות לערבים, ולא הבין מה קורה כאן. בקיצור הוא ניסה להסביר את זה שאולי מדובר על חרדים אשכנזים חוצניקים וכו' וכו'.
    למה אני מספר לך את זה. כי הציבור הכללי לא מבין את החרדים, הם לא יאשימו אף אחד, הם רואים בזה גזירה משמים.
    זה כלפי הקרבנות וקרוביהם. כלפי אלה שברשתות ובתקשורת וכו', הם ינצלו את זה כמובן, כל אחד לאינטרס שלו.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s