"מושכל ראשון"

"מושכל ראשון" (חשיבה מחדש)

כולנו מכירים את המושג מושכל ראשון של תלמיד חכם של צדיק ושל פילוסוף וחוקר ומדען ומומחה בכל תחום התמחותו. בשפה הפשוטה זה נקרא אינטואיציה. האינטואיציה של בעל הניסיון יותר טובה מילד שבטבעיות עוד לא בעל ניסיון.

ביהדות השימוש הזה היה מאוד מקובל עד כדי כך שגדולים וענקים פשוט סמכו על זה והפכו את זה לכמין נבואה קטנה להשיב לשאלות כבדות בכל תחום, ציבורי ופרטי וכו' וכו'. כלומר, במקום שנדמה היה שאין הכרעה, אז במקום לבדוק את השקילות או לעשות גורל או שאלת תינוק שאין באמת הכרעה ?! אז כביכול סמכו על המושכל הראשון\האינטואיציה ככמין נבואה קטנה.

(אגב: המושג\המשפט "מושכל ראשון" יש לו הרבה פירושים אבל אני מדבר על מושכל ראשון המקובל כנ"ל)

ובכן. האם אפשר לסמוך על זה ? על פי מה שאנו יודעים היום מהמחקר הנפלא של חתן פרס נובל פרופ' דני כהנמן, נראה בהמשך שאי אפשר לסמוך על זה.

בספרו "לחשוב מהר לחשוב לאט" (ספר חובה לכל תלמיד חכם ומשכיל) הוא מוכיח כמה שהאינטואיציה היא לא הדבר שאפשר לסמוך עליו.

אני הסביר על פי לשוני ומהזיכרון (אין לי כרגע לידי את הספר)

הוא מחלק (מטפורית כמובן) את המוח לשני מערכות. מערכת 1 ומערכת 2

מערכת 1, הוא המוח העצלן ששולף מה שנמצא באינטואיציה. מכאן שכל מומחה שולף אינטואיטיבית תשובות יותר נכונות ומועילות כמובן. האינטואיציה נמצאת במערכת 1

מערכת 2, הוא המוח החושב והמעמיק והחוקר והבודק. הוא לא אינטואיטיבית רק להפך הוא בונה לנו את האינטואיציה היותר טובה במשך כל חיינו מהניסיון החיים.

ראו בתמונה לעיל ותראו (הראיה היא מושכל ראשון) שהקו הראשון קצר בהרבה מהקו השני. את זה טוען בתוקף מערכת 1, אבל מה אומר מערכת 2, ??? הוא בודק ויודע בידיעה מוחלטת ששני הקווים באותו אורך.

האדם מעדיף את הדרך הקלה כי הוא עצלן בדרך כלל ולכן הוא משתמש ברובו עם מערכת 1 = אינטואיציה. אבל אנו רואים כמה שהאינטואיציה משקרת לנו אפי' אחרי הידיעה. הרי לראות אנו רואים כל הזמן אפי' אחרי הידיעה שהקו הראשון קצר בהרבה מהקו השני. כלומר אינטואיטיבית אנו יכולים להישבע שהקו הראשון קצר אפי' שאנו יודעים שלא היא.

(פרופ' כהנמן מביא הרבה דוגמאות נפלאות ביותר אבל זה הדוגמא החביבה עלי במיוחד. בכל אופן כדאי באמת להעמיק בספר עצמו. לדעתי זה חובה ממש כי זה רלוונטי לנו בכל תחום בחיים. אני לא מכיר נושא אחד שלא חשוב לדעת את המחקר שלו והמסקנות היוצאות ממנו.)

לסיכום:

לא מספיק שאנו בונים לעצמינו אינטואיציה של מומחה. נכון שזה אינטואיציה יותר טובה משל פחות מומחה. אבל המסקנה כאן היא שהאינטואיציה ממשיכה לשקר לנו אפי' אחרי שמערכת 2, התערבה ובדקה ויודעת ששני הקווים באותו אורך. במילא אי אפשר לסמוך עליה לעולמים.

בברכה

Max maxmen

כתיבת תגובה