גמ"חים ברזרבה חלקית

גמ"חים ברזרבה חלקית

(כל מה שאני הולך לכתוב כאן לא בא כי אני מסכים לנוכלות הבנקאית והמשטרים מעצם המצאת בנקאות ברזרבה חלקית, כידוע לכם אין עוול ציבורי חברתי בכל ימי האנושות מהעוול הזו ודיברנו על כך בכל הזדמנות. אבל כל זמן שהשיטה קיימת, אני חושב שהדרישה חייבת להיות דרישה חרדית כתנאי ראשוני בשותפות הקואליציוני.)

גמ"חים ברזרבה חלקית

היום ביקש ממני רב חרדי ערבות לגמ"ח. למי שלא יודע אצל החרדים יש גמ"חים לכסף בלי ריבית ועם תשלומים. כלומר אפשר למשל לקבל הלוואה של ארבעים אלף ש"ח על פריסה תשלומים של 1000\500 ש"ח לחודש. או סכום כסף בתשלום יחיד בעוד שנה או פחות או יותר, בקיצור הכל תלוי בגמ"ח ומגבלותיו, כלומר יש אלפי סוגי גמ"חים במגזרים השונים של החרדים.

התברר שהרב ביקש סכום גדול והגמ"ח לא אישר לו רק חצי מהסכום, ואני שאלתי אותו למה לא אישרו לך את הסכום ? זה הסכום המקסימלי שהגמ"ח נותן, עונה הרב. אני מנסה לעזור לו ומתקשר לבעל הגמ"ח ושואל למה לא לאשר לרב את הסכום שביקש ? בעל הגמ"ח: זה הסכום שאנו נותנים הרי צריכים לתת לעוד אנשים. אני: אבל הרב צריך את הכסף מה ואייך אפשר לעזור לו ? בעל הגמ"ח: יש עוד גמ"חים בעיר !! או תשכנע את בעלי הפיקדונות להכניס יותר כספים לגמ"ח.

ואז נזכרתי בבנקאות ברזרבה חלקית, וחשבתי שזאת עוול חברתית נורא שאין כדוגמתה. יש אנשים טובים בחברה שמגייסים בהתנדבות פיקדונות מאנשים טובים, ומלווים לכל אדם סכומים דיי גדולים עם פריסת תשלומים נוחים בלי ריבית. אבל והיות שהפיקדונות בכל גמ"ח הם סופיים\מוגבלים = 100% רזרבה, יוצא שאדם צריך סכום גדול הוא צריך ללכת לכמה גמ"חים ואז ההחזר החודשי גבוה מאוד. נגיד למשל שהוא צריך מאה עשרים אלף שקל, והוא צריך לפחות שלוש או ארבע גמ"חים שלכל גמ"ח הוא חייב לשלם החזר חודשי של כאלף שקל = שלוש\ארבע אלף שקל לחודש. אבל אם הגמ"חים יקבלו רישיון כמו הבנקים המנוולים להלוות ברזרבה חלקית, אז כל גמ"ח יוכל להדפיס כסף בדיוק כמו הבנקים, כלומר כל גמ"ח יוכל להלוות סכומים גדולים מאוד עם פריסת תשלומים רחבה מאוד.

אני חושב שהחברה והמדינה חייבת לתת לגמ"חים האלה את הרישיון הזה (כמובן בפיקוח בנק ישראל שצריך לשמור על כמות הכסף וכו' וכו'). אם הבנקים עושים את זה בשביל רווחים פרטיים, אז קל וחומר שהחברה\הציבור\המדינה צריכה לתת לגמ"חים את הרישיון הזה. הרי מה הייחוס של הבנקים מול הצדיקים האלה ? אני חושב שיש לגמ"חים קדימות לפני הבנקים. אני גם חושב שזה יביא את תופעת הגמ"חים גם לכלל הציבור, ואז נהיה חברה מושלמת וצדיקה.

לסיכום:

אנחנו כחברה חייבים לדרוש רישיון מבנק ישראל בשביל הגמ"חים האלה שכל מטרתם היא עזרה הדדית ועזרה לזולת בהתנדבות. מבחינת חברתית זאת תהיה ממש אור לגויים, וכבוד גדול לחברה שלנו.

אני אפי' ממליץ ללכת עם הדבר הזה לבג"ץ, אולי הישועה תבוא מהם.

נ.ב. שוב, כל זה לא בא להצדיק את העוול של בנקאות ברזרבה חלקית שזה מה שתביא את מלחמת העולם השלישית ח"ו, כי היא הגורם המזרז (במאות אחוזים יותר מהרגיל בימי קדם) את התכנסות ההון אצל יחידים והופכת את כל בני אנוש לעבדים ליחידים כמו אצל פרעה ויוסף במצרים.

בברכה

Max maxmen

<span dir=rtl>3תגובות ל‘גמ"חים ברזרבה חלקית’</span>

  1. אל תשכח שגמח זה גמילות חסדים ללא רווח. בנקים זו עבודה, מישהו צריך להתקיים. הם גם מספקים תעסוקה למאות אלפי עובדים

    אהבתי

  2. orihippo

    לא הבנתי מה הקשר, זה סך הכל עוד סיבה למה שגמ"ח יקבל את אותו זכות חוקית להלוות ברזרבה חלקית כמו שיש לבנקים. כי אם הגמחים התנדבותיים הם גרועים יותר ? אני חושב שלהפך.
    אין כאן שאלה של או הבנקים או הגמחים, אני טוען ששניהם יכולים להלוות ברזרבה כל זמן שהשיטה קיימת.

    אהבתי

כתיבת תגובה