חקירה מחשבתית "האם הנשמה נצחית ?"

חקירה מחשבתית "האם הנשמה נצחית ?"

אפשר להסתפק עם הכלל התבוני של קרל פופר שאומר שכל תיאוריה שאי אפשר להכחיש\להפריך ?! לא רלוונטי לנו !! ולכן מבחינת תבונית אין לנו לקבל את התזה הזו שיש חיים אחרי המוות.

כלומר, כל ספקולציה\השערה שייתן האדם\הפילוסוף שאי אפשר להפריך אותו ?! אז אין לנו לקבל זאת כעובדה מציאותית. ולכן העובדה שיש לנו שאלות על הצדק האלוהית ואין לנו תשובות ?! אז לא יעזור לנו אם נמציא לנו תזה שאולי הנשמה חייה אחרי המוות ולכן שם היא מקבלת את שכרה או את עונשה. זה יכול להרגיע את האדם פסיכולוגית אבל זה לא מוכיח האם זאת המציאות.
מפשוטו של החשיבה התנכית הבסיסית, ומפשוטו של הידע הקיים היום, אין הנשמה נצחית.

הפעם אני לא יעסוק בחשיבה התנכית (אולי בהמשך אם יידרש). אני רוצה הפעם לעשות חקירה מחשבתית ולהראות שלכאורה אין חיים אחרי המוות.

ובכן, כידוע היום, ברבייה מינית הביצית והזרעון מתחברים בחלל ומתחלקים ומתחלקים תוך כמה ימים לכמאה תאים שווים עוד לפני שהביצית מושרשת לתוך דופן הרחם. כלומר. המאה התאים נוצרים בחלל הרחם עוד לפני שהיא מתחפרת ברחם.

במצב הזה כל התאים הם שווים. אבל אנו יודעים הרי שמכל תא נוצר חלק מגופינו, תא אחת יהיה הראש והתא שני הלב ותא שלישי הידיים ותא רביעי הרגליים וכו' וכו'. ולכן יש לשאול מי קובע לתאים שהם שווים לגמרי להיות ראש או לב או כליה וכדומה ?

התשובה המקובלת היא שהסימטריה קובעת. כלומר מיקום כל תא מהתאים בתוך השק של כל המאה תאים, קובעת לתא מה לעשות. כלומר איך שהיא – השק עם כל המאה תאים – עומדת ומתחפרת בתוך הרחם ולפי המצב הסימטרי שהיא שם, כך נקבע איזה תא יהיה מה, מוח או רגל או לב וכדומה. זה נקרא "מארגן" כלומר יש מארגן (= חוקי הסימטריה) שאומר כביכול מה יהיה מוח ומה יהיה יד או לב וכדומה.

ובכן ביסוד כל תא יכול להיות מוח, כל המאה תאים יכולים מחשבתית להיות מוח.
ולכן בואו נחשוב, לו יכולנו לסדר את כל התאים באופן שיצמחו להיות מוח, אז ייצא לנו עובר עם מאה נשמות ????

בכדי שלא תחשבו שזה רק חקירה מחשבתית, אז הנה קיבלו כבר בשנות השלושים פרס נובל על כך. הצליחו לעשות בצפרדע או בסלמדרה תאומים סיאמיים, עם אותו שיטה. פשוט ארגנו שני תאים שיהיו ראש ויצא צפרדע\סלמדרה עם שני ראשים. בתכלס אפשר לעשות זאת גם בבני אדם.

אם אנו נארגן מחשבתית כמה תאים שיהיו בסימטריה הנכונה להיווצר כמה ראשים אז ייוולד לנו עובר עם כמה ראשים ואם כך תהיה לגוף הזה כמה נשמות ? לכאורה כן !!

תצפו בבקשה בסרטון הזה

What You Don't Know About These Famous Twins

ותראו שיש להן נשמות נפרדות לגמרי. ואם כך, הנשמה היא תוצאה פיזית ולא איזה משהו מיסטי. לכאורה על פי זה אין שותף לאדם חוץ מההורים. (כלומר אין שלושה שותפים לאדם מבחינה שהאלוהים נותן לעובר נשמה נצחית והנשמה נצחית)
אף אחד לא יכול לחושב שהבנות הן נשמות קלסיות כמו שאנו חושבים. הרי ברור לנו היום מה גרם להן להיות תאומים סיאמיים. פשוט המארגן הזיז לכיוון של הראש שני תאים במקום אחד, כלומר אפשר לעשות את זה בכוונה תחילה.

יוצא שה"אני" התודעה\הנשמה הן תוצאה פיזית ולא משהו מחוץ לנו = מטפיזי. צדק לכאורה דקארט שניסה למקם את התודעה בבלוטת האצטרובל שבבסיס המוח. כלומר הוא גם הבין שה"אני" התודעה\נשמה היא משהו פיזי לגמרי.

שלייבניץ התלונן כלפיו שהוא לא מסביר אייך פועל האני\התודעה על הפיזי ?! כלומר אייך יכול התודעה שהיא לכאורה רוח לגרום לתנועה של עצמים חומריים ?! אז כנראה הוא לא הבין את דקארט לעומק. הרי דקארט כן אצביע לכיוון המוח ששם פועל התודעה. כלומר דקארט לעולם לא חשב שיש הפרדה בין התודעה לחומר שאפשר להקשות אייך הם פועלים אחד על השני. עובדה שאצביע על מקום פיזי לגמרי.

גם בניסיון שלנו אנו לא יודעים מתי בדיוק מופיע אצל התינוק המודעות העצמית (מתי שהוא מזהה את עצמו במראה שזה בערך בגיל שש חודשים) אבל אנו משוכנעים לגמרי שזה לא מופיע מיד. כלומר זה פונקציה התפתחותית של המוח אחרי שנולד ואחרי שהוא מתחיל ללמוד את העולם סביבו.

ולכן ברור לנו שהתודעה היא תוצאה פיזית לגמרי. וגם יש לנו (ולאבותינו) ניסיון משתיית יין וסמים שתודעתנו ישנה ואין לנו תודעה בזמן שכרות.

גם פגיעה מוחית מוכיחה שאין לנו נפש\תודעה רוחנית נצחית. הרי איפה היא נעלמת בזמן שכרות או מפגיעה מוחית ?
אם נוסיף לכל זה את הניסוי המחשבתית לעיל, שכל מאה התאים יכולים להתפתח למוח ואז נקבל כמאה נשמות מאלוהים ? זאת אבסורד לגמרי !! נקבל כמאה נשמות עצמאיות, זה נכון. אבל פיזיות לגמרי שמתות יחד עם מותו של המוח הפיזי.

אי אפשר להגיע מהתודעה שמתפתחת פיזית אצל התינוק במוחו בגיל שש חודשים ומת יחד איתו, לטענה שהתודעה היא משהו מטפיזי רוחני ואז לשאול אייך אנו מחברים את הרוח עם הפיזי.

זה שאלה פילוסופית מדעית מעניינת אייך המודעות העצמאית לחופש ביקום נותנת את האפשרות לבחור בין כל התוצאות האפשריות שכל סיבה דטרמיניסטית נותנת. (כלומר אנו יודעים הרי שלכל תוצאה יש סיבה קודמת לה = דטרמיניזם, אבל טעו הפילוסופים בחשיבה, שכל סיבה מחייבת תוצאה יחידה מוכרחת, ולא היא. הטבע מאפשרת הרבה תוצאות אפשריות מכל סיבה יחידה = חופש. ואז המודע לעצמו ולסביבתו ולחופש שהטבע נותנת, יכול לבחור באחת מהתוצאות הרצויות לו. זה תוקף המושג של בחירת האדם, אין בחירה יש מאין.)
זה שאלה מעניינת אייך המודעות שהיא תוצאה פיזית לגמרי יכול לבחור ולפעול. אבל התשובה בוודאי נמצאת בתוך מוחינו. כלומר זאת חוקי טבע רגילים שאין אנו מכירים עדיין. אנחנו יודעים שהוא נוצר בשלב התפתחותית של התינוק ואנו יודעים ש'יין וסמים ופגיעה מוחית ומוות משתיקים אותו לגמרי.

המסקנה לכאורה מכל האמור לעיל, שאין חיים אחרי המוות.

במחשבה שניה אני חושב אולי כן לעסוק בחשיבה התנכית בעניין.
על פי החשיבה התנכית כל מצווה יש לו טעם (= מטרה\סיבה וכדומה) תבוני, כל עוון היא מעשה לא תבוני. אפי' על מצווה אפר פרה שלא יודעים את טעם המצווה אז חז"ל דאגו לומר שמשה עצמו כן ידע את טעם המצווה.

למה באמת מצווה צריך טעם אם המטרה לעשות את דבר האלוהים ? לכאורה כל מצווה שהיא אך ורק לעשות את דבר האלוהים היא מצווה שרירותית. יושב לו האלוהים ואומר לי לעשות משהו בשביל עבדותו אז במפורש היא מצווה שרירותית הרי הוא לא צריך כלום. ואם אני רוצה לעשות לו מצווה מצד עצמי כהכרת הטוב על כל הטוב שנתן לי, אז שוב כל מה שאני יעשה, זה כלפיו כלום. במילא כל מה שאני יעשה למעשה זה שרירותי כלפיו, כאילו לא עשית, כלומר מספיק הלב ואהבה כלפיו. על דרך "רחמנא ליבא בעי" (האלוהים רוצה את הלב שלך)

כל ציווי לאהבת השם ועבדות השם היא מתחילה ריק מתוכן. הרי אהבה ועבדות צריך לבוא מהלב שלך ולא על ידי ציווי. אפשר לעורר את תשומת ליבי שאני אמור לאהוב אותו אבל לא לצוות לאהוב אותו.

אז יוצא לנו מכאן שכל מצווה שהיא עבדות השם ואהבת השם היא למעשה לא מצווה רק תשומת ליבי לאהוב אותו.
אבל שאר כל המצות ועוונות יש לו טעם תבוני. ואם יש לו טעם תבוני אז שכרי ועונשי היא בעצם מקיום או מי אי קיום המצווה עצמו. על דרך "שכר מצווה ? מצווה ! שכר עבירה ? עבירה !"
לדוגמא: אם יש מצווה לשמור על הבריאות ואני שומר על בריאותי, אז שכרי שאני בריא. ועונשי תהיה ייסורים ומוות  אם אני לא אשמור על בריאותי.

אם המצאת המכוניות דורשת קורבן של 3500 הרוגים ביום ו8000 פצועים ביום. אז עונשי בא תבוא אם אני ימשיך להשתמש עם מכונית (פרטית לפחות). זה שלא היו מכוניות בזמן משה לא אומר שזה לא שווה ערך לשאר המצוות והעונות. אם גואל הדם מותר לרדוף אחרי רוצח בשוגג קרוב למזיד ולגרום לו ללכת לגלות. אז בוודאי כל משתמש במכונית הוא רוצח בשוגג קרוב למזיד. וגם מתאבד וגורם להריגת בנותיו ובניו.

למשל: שני המצוות היחידות שמובטחות עליהם אריכות ימים, הם 1, כיבוד הורים וזקנים 2, רחמים (על בעלי חיים = קן ציפור וכדומה וק"ו על הזולת). ומה עומדת בבסיס ההבטחה הזו שדווקא שני מצוות אלה מאריכות חיים ? התשובה היא תבונית טהורה. שאנו מכבדים הורים וזקנים ואנו מרחמים על חולים ועל ילדים וזקנים ?! אז אנו דואגים להם ואז אנו מפתחים את מדעי הרפואה. וחזקה שאנו מחפשים מזור מתוך רחמים וכבוד הורים וזקנים ?! אז תמצא לבסוף תרופות לכל המחלות.

כידוע שהמצאת בתי החולים, הומצאה בבית המקדש בבית השני אצל היהודים ואחר כך הנצרות אימצו את ההמצאה הזאת מתוך אידאולוגיה חברתית רחמנית והפיצו את המושג – בתי חולים – בכל האומות. והנה קיבלנו את מדעי הרפואה והתפתחותו. והאריכות הימים היא עובדה מציאותית.
התובנה הזאת, היא היא העומדת מאחורי ההבטחה ששני המצוות האלה יאריכו לנו את החיים.

ולכן אם לכל המצוות יש טעם תבוני אז השכר ועונש הם בעולם הזה ולרוב המצוות והעוונות השכר משולם לדורי דורות וגם העונש. זה פירוש י"ג מידות האלוהים\התבונה, אחת מהמידות היא שהוא משלם על שילשים ועל רביעים כלומר אבא לא טוב כנראה גם ילדיו לא יהיו טובים עד כמה דורות אם הם ימשיכו בכך אז כבר לא תהיה לו המשך כלל, כלומר זרעו נכחד מהיקום. כל אחד מזרעו שלא לומד ממנו ונהיה טוב אז מקבל את הטוב לאלף דור ושוב אם כל צאצאיו ימשיכו בטוב.

אותו דבר כלפי מצוות ארץ ישראל. כל מצוות ארץ ישראל הם מצוות תבוניות שמשמרים את האומה בארצו לנצח, ואין אפשרות שיהיה עני אחד באומה כי הארץ נחלקת לכל פרט ואי אפשר למכור את הנחלה לעולם. ואם לא מקיימים אותם ? אז אין מנוס מלצאת לגלות ! ברגיל לא היית בכלל גלות פשוט היו מתבוללים ונכחדים בגלות. רק ברית המילה מבטיחה לנו (רק יחידים זוכים לזה, הרוב מפסיד בגלות להתבוללות ולהכחדה אפי עם ברית המילה) גלות וחזרה.

לאור כל זה, חייב להיות ברור לכל בר דעת שהתנ"ך לא חשב בכלל על חיים אחרי המוות. כי אם עיקר התורה היא לחיים אחרי המוות ? אז כל המצוות אמורות להיות שרירותיות לגמרי בלי טעם. אין טעם בברית מילה אין טעם במצוות שבת ולאף מצווה בתורה. ואין סיבה למה יצאנו ממצרים ולמה דווקא בארץ ישראל ולמה דווקא האומה הישראלית. כל מצווה היא שרירותית לגמרי ומקבלים עליה שכר אחרי המוות, שכר שהיא בעצם אשליה. כי מהי שכר ? שכר היא משהו שאני רוצה. שם אין לכאורה משהו שאני רוצה, כל רצון שם זה אשליה וגם השכר.

אבל כל שכר בעולם הזה הוא השג מציאותית. אם שמרת על בריאותך אז אתה בריא אם בנית את הקן המשפחתי שלך אז יש לך ממלכה אמיתית שלך, וממלכה ששורדת לנצח באבולוציה.
שחכמינו דיברו על עולם הבא הם כיוונו לעולם העתיד. אף אחד מהם לא חשב לרגע שיש עולם אחרי המוות. שאמרו שצדיק מוותר על עולם הזה הכוונה ששכרו הוא יראה בצאצאיו בעולם הבא = הדור הבא. שאמרו שרשעים יש להם את העולם הזה, הכוונה שהוא חיי את השבעים שנה בכיף ולא רואה נחת בדור הבא. על דרך "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת"

לסיכום: אם יש טעמים למצוות אז שכרם הם המצוות עצמם בעולם הזה ובעתיד שלו ועתיד זרעו לנצח. וזה תוקף החשיבה הבסיסית של התנ"ך.
אבל אם יש חיים אחרי המוות ועיקר החיים זה לעולם של אחרי המוות אז 1, לא צריך טעמים למצוות 2, השכר אשליה. 3, הוא מפסיד את כל עולמו במציאות. ועוד מקבל את כל העונשים התנכיים לעולם, לו ולדורותיו כפי שהמציאות ההיסטורית הוכיח, וכפי שהתורה והנביאים ראו מראש.

חשיבת חיים אחרי המוות = עבודה זרה ואלילות, כי כל החושב בחשיבה הזו מקבל בהכרח את כל קללות התורה והנביאים. הסיבה היא פשוטה מאוד, כי אם הוא מקיים את כל מצוות התורה בלי הטעם ואי ידיעת הטעם, אז במשך הדורות צורת המצוות ותועלת המצווה לא פועלת את המטרה המקורית של המצווה, אז בהכרח הוא מגיע לעוון המקורית וגם מקבל את העונש המקורית.
והיות שכל עבודתו היא לעולם אחרי המוות אז גם לא מחפש את טעם המצווה כי אין טעמים למצוות על פי החשיבה הזו. ולכן הוא מקבל את כל קללות התורה.

בברכה
Max maxmen

קישור לדיון המקורי שפתחתי בזמנו בפורום עצכ"ח בתאריך 2012 -25- 02  דיון בשם  "יש בנו נשמה ?! (חקירה מחשבתית)"

<span dir=rtl>9תגובות ל‘חקירה מחשבתית "האם הנשמה נצחית ?"’</span>

  1. יוצא מדבריך שמטרת העל שלנו היא ההמשכיות, סוג של ניטשה קטנטן, אכן ייצא שמי שאינו יכול להביא ילדים דינו גיהינום כי אין לו עתיד, וצריך להשמיד ולהרוג ולאבג כל זקן וכל חולה שאינם תורמים לעתיד, הקדימך היטלר הלכה למעשה.

    אהבתי

  2. תם היקר
    1, אין מטרת על, מהסיבה הפשוטה שאם האל ייתן לך משמעות חיים, אתה עבד למשמעות החיים שלו. ומחוק הטוב להיטיב אי אפשר שהאל יעשה משהו כזה, מה עוד אם האל רוצה בכך זה פשוט היה כך. מעצם זה שיש לנו בחירה אפי' לחדול להיות, אומר שהאל נותן לנו בחירה וחופש אבסולוטית. ואז כל אדם בוחר לעצמו משמעות חיים. אחד יאמר אני רוצה למצוא תרופה לסרטן לבני אנוש ככה הוא רוצה להציל את כל בני אנוש מהסרטן לדורי דורות. אחד יאמר שיהיה דורות, צריך להוליד ולכן גם יוליד. אחד יאמר שהוא כמו האל מחוק הטוב להיטיב הוא רוצה ליצור חיים כמותו כדמותו וכצלמו.

    2, שיהיה חופש כזה, כי זה רצון האל והצדק של האל ורצון היוצרים המעשים שזה ההורים, אדם חייב לקבל את החיים קודם. ואת זה התורה והיהדות נותנת לו. הוא אומר לו ובחרת בחיים. איך הוא מקבל חיים? שהוא חייב לומר שכל העולם נברא בשבילי. אייך הוא מפתח את התבונה האנושית שזה בעיקר היעוד של כל הורה ושל האל (הרי רמת המוסר של בני אדם קין והבל מול הרמה המוסרית שלנו למשל, היא הרבה יותר גבוה, הרי אדם לא יהרוג את אחיו ולא יעשה הסכמי קניין הזויים ואחר כך יהרוג את אחיו שלא מסוגל לקיים את ההסכם ההזוי. הרי מה היה, חלקו את כדור הארץ ביניהם קין לוקח את האדמה והבל את המטלטלין. למוחרת קין דורש ממנו דמי פרוטקשן על זה שהוא דורך על האדמה. והבל אומר לו אייך חשבת אני יתנהל, עם כנפיים שאין לי? קין הורג אותו כי הוא לא רוצה לשלם לו פרוטקשן. זה מזכיר את ג'ון לוק שטוען שיש זכות לאדם להרוג את הפולש לקנינו או לשעבד אותו לעבד לנצח. בקיצור המוסריות והערכים והמדע חייבים להתפתח אחרת הילודה היא אלא שכפול שזה אולי טוב לזמנו אולי יגיע דור שיקדם את בני אנוש קדימה).
    בכל אופן שיהיה החופש הזה צריך חיים ומהי חיים?! זה כל התורה כולה!! התורה אומרת לך מהי חיים. חיים זה חיי נצח על ידי צאצאיך עד ניצחון המוות עצמו.

    3, אם לא ניתנת לאדם, או יתור נכון, אם אדם לא לוקח את העולם בשבילו ולא לוקח את מהות החיים ולא אומר שכל העולם נברא בשבילי, בגלל אלטרואיזם שקרי. הוא הופך את העולם לו ולצאצאיו עד עולם, לגהינום לעבדות וכו' וכו'
    ולכן הגהינום זה דווקא בגלל האלטרואיסט השקרן שחושב שהוא טוב ולמעשה הוא רע שמביא את הגהינם לאנושות.
    ואם אתה שואל מי מביא את הגהינום, הוא לא זה שלא מוליד שהוא פשוט נכרת אישית מעולמו וחסל, אלא דווקא אלה שממציאים ישויות דמיוניות ודואגים לדמיון הזה במקום לדאוג ליעוד של הפרט ושל עצמו.

    ולכן מי שלא מוליד מבחירה כמו בן עזאי, הוא אדם די מוסרי וערכי הרי נמנו גומרו שלא טוב שנברא משנברא. אבל הוא לפחות מעמיד תלמידים ומקדם את שאר בני אנוש שכן מולידים ככה שהוא חיי לעומק לנצח על ידי תורתו שאנו עוד לומדים היום בתלמוד. כלומר עצם שהגותו נלמדת היום הוא כביכול חיי עמנו היום. ולא רק זה, כל הוגה נצחי שקידם והציל את בני אנוש בדורו, הוא הממציא את האנושות מחדש ובזכותו אנו חיים. ככה שהתרומה שלו יותר מועיל ויתר איכותי וכו' וכו' מההורים הביולוגים, אם כי שבלי ההורים הביולוגים, כל הגותו של בן עזאי לא שורדים, ולכן זה סוג של שותפות של בריאת החיים, על ידי ההורים על דרך שלושה שותפים ביצירת האדם, האל וההגות וההורים.

    האם אדם חייב להוליד או לחליפין לתרום?! מי אמר לך את זה? התנאי של האל ושל ההורים להוליד זה החופש, ולכן אין שום מחויבות.
    בכל אופן כל אדם בכל רגע מעצם קיומו תורם משהו, אפי' שנראה שהוא לא תורם, הוא תורם. אבל אפי' את זה הוא לא חייב לעשות.

    אני לא יודע אייך הגעת לניטשה ולהיטלר. ומה יעזור לך הכעס. אפי' משה רבינו אבי אבות הנבואה, וראש הנביאים, כשל בזמן כעס. אתה רוצה להבין את התורה ואת היהדות ואת יסודות המוסר האנושי ולהבין את השורש האמיתי של הרוע האנושי, אתה חייב ללמוד, כעס וקללות לא יקדמו אותך לשום מקום.

    שבת שלום
    ואם תרצה להבין לעומק את התורה, אתה מוזמן לעיין בפוסטים כאן או לדבר עמי במייל. maxmen111@gmail.com

    אהבתי

  3. עכשיו אני רואה שבמקום אחר (בבלוג שלי אני רואה איפה הדבקת את הלינק של המאמר כאן ולכן גלשתי לשם וראיתי את דבריך) שאלת שאלה נכונה. והנה דבריך:
    "מדבריו ההזויים של מיסטר max men יוצא שמטרת העל היחידה שלנו החיים היא ההמשכיות, (למה רק מקס יודע) סוג של ניטשה קטנטן, אכן ייצא שמי שאינו יכול להביא ילדים דינו גיהינום כי אין לו עתיד, וצריך להשמיד ולהרוג ולאבד כל זקן וכל חולה שאינם תורמים לעתיד, הקדימו היטלר הלכה למעשה.
    אגב לא הסביר לנו הברנש מדוע רק החיים לאחר המוות הם אשליה, ולא החיים כאן עם עניין ההמשכיות הרי בסוף בסוף זה תכונה פיזיקלית שהכניסו לאדם לרצות את הרצוי בצורה שרירותית בלי שיש בו בנותן טעם הרי כל חוויה היא אשליה, וכשם שאשליה כאן אינה כרוכה בסתירה לעצם קיומנו אנו, כך גם אם נניח שהחיים לאחר המוות הם אשליה, לא יגרעו מאשליית מיסטר מקס." עד כאן דבריך משם.

    ובכן ההבדל בין חיי נצח של הנשמה למציאות שלנו, היא בכך שיש לנו מודעות ובחירה ובעקבות זה הרצון ובעקבות כל זה אני מציב ומגדיר לעצמי מטרה, ושאני משיג אותה, זה שכרי. ולכן השכר היא משהו מציאותי עובדתית למשל יצרתי עם אשתי ילד. או מצאתי תרופה לסרטן.
    שם בחיים אחרי המוות כביכול נשארת רק המודעות ולא הרצון ולא הבחירה. ולכן זה אשליה.
    הגר"א לפני מותו בכה כי אחרי המוות אין יותר מצוות. אתה לא פעיל ולא מקבל את תוצאות הפעולה מהחיים עצמם במציאות הפועלת שם כי שם אין מציאות פועלת.
    אני מקווה שתבין מה אני אומר. ואם לא תבין אני מוכן לעזור לך להבין
    בברכה ושבת שלום
    max

    אהבתי

  4. שבוע טוב, ראשית אומר שלא כעסתי אלא גיחכתי. ואיני מבין עדיין איך האנלוגיה הארוכה שלך עונה על אשר טענתי, ואתייחס לגופו של טיעון.
    1. אם האל נתן מטרת על ובמוחך המוגבל זה נראה כסתירה לוגית לרצונו להייטיב כי אתה החלטת מהו טוב ומשום מה הוא אשם בכך שהבנתך מהו טוב הוא לא כהטוב האבסלותי, שאיו לי ולך מושג ירוק מהו אא"כ הוא עצמו שלח לנו מסר מהו טוב, למשל, אשת כהן שנאנסה דינה גירושין, דיני עבדים ושאר דינים הכתובים בתורה, לא אתה תקבע מהו טוב כמו שדאעש אינם ברי סמכה לקבוע מפרי מוחם הקודח מהו טוב, ולכן אין כאן סתירה לוגית אלא סתירה לתיזה שהאל לא שיערה.
    2.את ההשלכה מבחירה חופשית לטוב כבר לא זכיתי להבין. וכי דאעש / היטלר שהוזכר ושאר חיות הם טובים כי הם האמינו שכך הוא טוב?!
    3. לא יודע מה אתה רוצה מקין והבל בכדי להוכיח שחיי נצח כאן בעולם הם התכלית, מה גם שלא מסתבר לומר שהעולם הפיזיקלי שלנו הוא אין סופי, אגב אני לא מבין מדוע להאמין בתורה ולא בחז"ל שהתורה בה אתה מאמין אמרה להאמין להם והם הרבו לדבר על גן עדן וגיהינום לעתיד לבוא. האם חז"ל המציאו ישויות דמיוניות ולא דאגו לפרט עצמו וזה הגיהנום לדבריך, אכן נשמע משכנע…
    4..מה אתה רוצה מבן עזאי, לא הבנתי אני דיברתי לדבריך, וכאן אשאל שוב האם כל הוגה שלומדים אותו לאחר מותו הוא המטרה? לאיפה זה מוביל? מה הלאה? איפה היעוד הסופי?
    5.ניטשה והיטלר המבצע האמינו בשדרוג הגזע כדי שנהיה יותר טובים ויותר מוצלחים. סוג של מה שיוצא מבין דבריך.
    6. לגבי הדבקת הלינק, לא אני הדבקתי אלא אני השבתי לשואל.
    7.מניין לך שתחושת הבחירה שלך איננה אשליה? ומניין לך שרק כך אפשר להרגיש סיפוק, להביא את סיפור הגר"א כראיה לדבריך ההזויים זה כבר ממש לא מעשה מוסרי טוב, הרי הגר"א בכה כי שם העולם ההוא שאתה כופר בו הוא כבר רק יתענג על ה ולא יוכל לעובדו מתוך החומר, וכפי שכותב הרמחל בתחילת ספרו מסילת ישרים והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה, הוא זה העולם. והוא מה שאמרו זכרונם לברכה: (משנה אבות ד טז): "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר צונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה. על כן הושם האדם בזה העולם בתחלה כדי שעל ידי האמצעים האלה המזדמנים לו כאן יוכל להגיע אל המקום אשר הוכן לו, שהוא העולם הבא, לרוות שם בטוב אשר קנה לו על ידי אמצעים אלה. והוא מה שאמרו, זכרונם לברכה (ערובין כב א): "היום לעשותם ומחר לקבל שכרם".

    אהבתי

  5. ובכן. אני מסביר לך אך ורק מהמוח שלי אלא מה? ובמוח שלי אם יש לאל מטרת על, זה קורה אם נרצה או לא נרצה.
    אתה בסוף מביא את הרמח"ל עם מטרת העל שלו, ככה שיש לך מטרת על. אז מה אתה צריך ממני? אז הכל טוב, היעוד זה להתענג על השם בעולם הבא אחרי המוות. אתה ב"ה מסודר.
    אני פונה לאנשים שזה לא מספק להם. אם זה לא יספק לך באחד מהימים, אני כאן בשבילך אם תזכה ואם אני עוד יחיה.
    בברכה
    max maxmen
    נ.ב. שכחתי להתנצל, אני מתנצל ומבקש את סליחתך, אני רואה באמת רק עכשיו שלא אתה זה ששמת את הלינק שם, רק אחד בשם אשל שאני לא מכיר, ובכן שוב סליחה.
    max

    אהבתי

  6. ר' מקס ידידי, המוח שלך כמשל, הרי במאי סמיק מוחך ממוחי, אם אתה הגעת להבנה שזהו טוב ואני הגעתי לאחרת ופלוייני ר' אחמד אל זערוף הגיע למסקנת דאעש בטוב, וכי התכלית משתנה לפי מוחו של כל צרוע וזב, אתמהה?! אם כך הרי שאין סתירה בינך לבין מי שכן מבין שיש עולם הבא כהרמחל והוא הטוב האמיתי והעונג הגדול ביותר מכל העידונים כי הרי כך מוחו הבין, נמצא מדבריך הפלורליסטיים משהו, העולם הבא קיים רק אם אתה מאמין בו במוחך ואינך רואה בו סתירה לוגית, ועכשיו אנוכי מבין את האימרה, 'נעבעח אפיקורוס איז אוייכעדיקט אפיקורוס' אין פה עניין של חוסר מוסריות זה פשוט כך עובד, …

    אהבתי

  7. צדיק. אתה אמרת שהמוח שלי מוגבל. אז אמרתי שאני מדבר אלא עם המוח המוגבלת שלי. לא אמרתי שהמוח שלי יותר טוב מהמוח שלך, רק להפך, במגבלות המוח שלי אני מגיע למסקנות שלי.
    יבוא אדם ויאמר לי, אוקיי המוח שלך מוגבל ולכן תאמץ מה שהמוח שלי אומר לך. אז אני השיב לו שאני לא רוצה לסגור את המוח שלי לטובת המוח שלך. כי מה ששלך שלך ומה ששלי שלי. ואם להתענג על השם, אני רוצה להתענג בדרכי עם מוחי ולא דרך המוח שלך. אני מקווה שאתה מבין לאן אני חותר.
    עכשיו ידידי היקר, אני לא צעיר ואין לי כוחות כמו אדם צעיר, ולכן לא תכעס אם אין בי כוחות בגיל שלי להתווכח ולהתפלסף. מה שאני יכול לעשות זה להסביר בטוב טעם מה שהמוח המוגבל שלי יודע להסביר. אני יעשה את זה בתנאי שאתה מהצד שלך תקיים את כל כללי ההלכה בלימוד תורה והנה הם: גְּדוֹלָה תּוֹרָה יוֹתֵר מִן הַכְּהוּנָּה וּמִן הַמַּלְכוּת, שֶׁהַמַּלְכוּת נִקְנֵית בִּשְׁלֹשִׁים מַעֲלוֹת, וְהַכְּהֻנָּה בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבַּע, וְהַתּוֹרָה נִקְנֵית בְּאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנֶה דְבָרִים וְאֵלוּ הֵן, בְּתַלְמוּד, בִּשְׁמִיעַת הָאֹזֶן, בַּעֲרִיכַת שְׂפָתָיִם, בְּבִינַת הַלֵּב, בְּאֵימָה, בְּיִרְאָה, בַּעֲנָוָה, בְּשִׂמְחָה, בְּטָהֳרָה, בְּשִׁמּוּשׁ חֲכָמִים, בְּדִקְדּוּק חֲבֵרִים, בְּפִלְפּוּל הַתַּלְמִידִים, בְּיִשּׁוּב, בְּמִקְרָא, בְּמִשְׁנָה, בְּמִעוּט סְחוֹרָה, בְּמִעוּט דֶּרֶךְ אֶרֶץ, בְּמִעוּט תַּעֲנוּג, בְּמִעוּט שֵׁנָה, בְּמִעוּט שִׂיחָה, בְּמִעוּט שְׂחוֹק, בְּאֶרֶךְ אַפַּיִם, בְּלֵב טוֹב, בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים, בְּקַבָּלַת הַיִּסּוֹרִין, הַמַּכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, וְהַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, וְהָעוֹשֶׂה סְיָג לִדְבָרָיו, וְאֵינוֹ מַחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמוֹ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, אוֹהֵב אֶת הַצְּדָקוֹת, אוֹהֵב אֶת הַמֵּישָׁרִים, אוֹהֵב אֶת הַתּוֹכָחוֹת, וּמִתְרַחֵק מִן הַכָּבוֹד, וְלֹא מֵגִיס לִבּוֹ בְּתַלְמוּדוֹ, וְאֵינוֹ שָׂמֵחַ בְּהוֹרָאָה, נוֹשֵׂא בְעֹל עִם חֲבֵרוֹ, וּמַכְרִיעוֹ לְכַף זְכוּת, וּמַעֲמִידוֹ עַל הָאֱמֶת, וּמַעֲמִידוֹ עַל הַשָּׁלוֹם, וּמִתְיַשֵּׁב לִבּוֹ בְּתַלְמוּדוֹ, שׁוֹאֵל וּמֵשִׁיב שׁוֹמֵעַ וּמוֹסִיף, הַלּוֹמֵד עַל מְנָת לְלַמֵּד וְהַלּוֹמֵד עַל מְנָת לַעֲשׂוֹת, הַמַּחְכִּים אֶת רַבּוֹ, וְהַמְכַוֵּן אֶת שְׁמוּעָתוֹ, וְהָאוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ,

    ובכן הסכת ושמע. המלאך בין אדם לאלהיו הוא שכלו (אבן עזרא בהקדמה לתורה) נאמר בחגיגה שמי שלא חס על כבוד קונו, טוב לו שלא נברא. ומיהו כבוד קונו?! שכלו של אדם !! (הרמב"ם במקום).
    ואז ישאל השואל, הרי לכל אחד יש שכל אחרת? התשובה שלא מודבר על שכל במובן חכמה, אלא על שכל = בינה. שזה אומר הבינה היא אחדותית. לכל אדם יש את אותו בינה בדיוק שזה אומר 1+1=2.
    אם יבוא האלוהים ויאמר לנו, לא ולא 1+1=7. אז נאמר לו: אלוהים הגדול יש לך חוש הומור.
    עכשיו, אם האלוהים יבוא לומר לנו שיש חיים אחרי המוות. נאמר לו: אלוהים האדירים, אתה מרחיק את עדך.
    ואז האלוהים יאמר לנו: נצחוני בני נצחוני בני. ככה אני אוהב אותכם. (עיין תנורו של עכנאי בב"מ)
    וכל זה למה? שלא יבוא מישהו לדבר בשם האלוהים. כל דיבור בשם האלוהים צריך להיות באופן כזה שכל אדם עם מוחו המוגבל מבין אותו בדיוק כמו שהוא מבין את לוח הכפל. כמו שהוא לא מפקפק בלוח הכפל ככה לא יפקפק בדבריך אם דבריך הם מפי השם.
    מי שמתעצל להפעיל את שכלו האלוהית, טוב לו שלא נברא. אבל יש לו תקנה והיא, לסמוך על החכמים שהם ידריכו אותו על הדרך הישרה הלכה למעשה. כלומר מספיק שיעשה טכנית מה שההלכה וחכמי הדור אומרים לו, והוא יהיה חמור נושא ספרים (לדורות הבאים שלו) שעל כך גם מקבלים שכר והשכר הנראה והמציאותית היא שצאצאיו יכלו להשיג את עומקן של דברים ולא רק להיות חמורים נושאי ספרים לדורות הבאים שלהם. (עיין באבן עזרא ביסוד מורא הוא מרחיב להסביר את משל הגמל והמשי)

    אבל יש בזה סכנה גדולה להיות מתחילה חמור נושא ספרים (בדיעבד כן אבל לא במזיד), כי אז הוא סומך על החכמים כעיוור, ואז הוא לא שווה יותר ממוחמד שמתאבד על עשרים יהודים וחושב שזה מעשה נעלה. כלומר שמוחמד המחבל המתאבד בא לשמים, ודורש את אותו גן עדן בדיוק כמו יצחק אבינו שהקריב את חיו לשם, בטיעון שהיה לו אמונת חכמים ומסר את נפשו ממש למען כבוד קדושת הקב"ה. מה עונה לו הקב"ה ? הרי המחבל צודק הרי פעל אלא מתוך אמונת חכמים. מה לעזאזל עונה לו הקב"ה?
    איפה השכל האלוהי שנתתי לך? שואל האלוהים את השוטה הזה, הרי אין דבר כזה אמונה עיוורת. יש אמונה מלשון אימון. כלומר בכדי שתאמין\תיתן אימון בחכם אתה צריך קודם לבדוק אותו עם שכלך האלוהית. כלומר גם לתת אימון מצריך את הפעלת השכל האלוהית. ולכן לעומק אין ברירה לאדם אלא לחוס על כבוד קונו בכל מחיר. (נאמר בסיני מיד אחרי אנכי, לא תשא את שם אלהיך לשווא, אומרים חז"ל שכל מי שמחזיק בעטרה שלא ראוי לה, הוא עובר על לא תשא את שם אלהיך לשווא, הווה אומר שאפי' אימון בחכם חייב קודם בדיקה האם ראוי לה או לא)
    נכון שהוא לא יכול ללמוד הכל ביום אחד, אז בינתיים הוא נותן אימון בחכמים, אבל הוא חייב בעצמו ללמוד ולהגיע לתובנות האלוהיות בעצמו. מכאן חובת הלימוד ביהדות. אמונת חכמים זה לא לפטור אותנו מללמוד. אלא בינתיים עד שנספיק ללמוד.
    וללמוד הכוונה לא טכנית ורק ההלכות, אלא ללמוד להבין דבר מתוך דבר עד שאתה בעצמך יכול כבר ללמד אחרים ואחרים יכולים לסמוך עליך עד שהם ילמדו להבין דבר מתוך דבר.

    נחזור לנושא כאן "החיים אחרי המוות". כפי שאמרתי לעיל זה הרחקת עדיו. כלומר אומרים לנו תעשה כך וכך ותבין את זה רק אחרי המוות. לעומק "שכר" זה לא העניין הרי רק ילדים צריכים שכר. אנחנו נדון אלא על הטעם, למה לעשות ככה ולא ככה, אנו נבין אחרי המוות ?! זה קלסיקה של הרחקת עדות.
    ואם נעמיד למשל את כל מעשינו אלא על לזכות להתענג על השם אחרי המוות, זה אומר שכל המצוות הם שרירותיות. הרי המטרה היא להתענג על השם ואז מה לי טעם המצווה? העיקר זה המטרה שזה להתענג על השם. כלומר אין יותר טעמי מצוות. והיות שיש טעמי מצוות, ראה בתוכן העניינים את הפוסט מספר 254. "לוחת אבן = דרך לימוד התורה", ולכן להתענג על השם אחרי המוות לא מספקת. ואגב דעתי היא שכאן בעולם הזה האדם מתענג על השם עם זה שהוא חס על כבוד קונו ומשתמש בו.

    להמחיש לך מהי הרחקת עדיו. אני אתן לך דוגמא מהמקורות. כנודע יש הבדל בין טעם שמירת שבת בשמות לבין טעם שמירת שבת בדברים בפרשת ואתחנן. בשמות הטעם זה מעשה בראשית. וב ואתחנן הטעם זה יציאת מצרים. מסביר השפתי כהן, שמשה רבינו לא רצה להרחיק את עדיו. הרי בני ישראל לא ראו את מעשה הבריאה אלא את יציאת מצרים ולכן נתן להם טעם אחר מהטעם שהאלוהים עצמו אמר בהר סיני. כלומר רק שאלוהים אומר לך ישירות כמו בסיני, אפשר לסמוך עליו שהיה מעשה בראשית. אבל שמשה רבינו אומר לנו טעם, הוא לא יכול לומר לנו טעם שהיא בעצם הרחקת עדיו ולכן אמר את טעם יציאת מצרים ובקידוש בכל שבת אנו אומרים את שני הטעמים.

    ויש עוד הרבה מאוד סיבות למה במחשבת ישראל בכל הדורות דנו בנושא הזה שאנו דנים בו. למשל כל התורה והנ"ך לא עוסקת בחיים אחרי המוות (אלא ברמז למי שמתעקש לטעון שהיא כן קיימת). אותו דבר בחז"ל. ראה למשל את הרמב"ם בתחילת פרק חלק בסנהדרין שאומר שאין לנו דעה חז"לית מגובשת ואחידה בנושא הזה רק להפך יש בלבול גדול בכל הנושא הזה של שכר ועונש מתי ואייך וכו' וכו' עיין שם לעומק. ראה את האבן עזרא שאומר שהתורה לא יכולה לדבר על עולם הבא כי התורה נתינה לכולם ולא כולם מבינים בזה אלא אחד מיני אלף. ולפי ההסבר שלו, רק חנוך ואליהו זכו לחיי נצח. כולנו רק מתחברים לאיזה נשמה עליונה אחידה. מזה הנשמה העליונה שהוא מדבר עליו? הוא אומר שבעולם הזה אנו חלקים נפרדים מנשמת העליונה, ואחרי המוות אנו נהפכים להיות חלק אחד עם הנשמה העליונה הנצחית. ורק למי שזוכה לכך. אז יש שלא ויש שכן. על פי דבריו רק יחידים זוכים לחיים אחרי המוות כחלק מנשמה אחת. כל השאר נכרתים.
    ובכן האבן עזרא נתון לפירושים מה הכוונה שלו? דעתי שלי עם המוח המוגבל שלי (ולקחתי את זה מרבי מורי זצ"ל), אני חושב שהוא מדבר על ארון הברית ששם התורה. לא רק התורה של משה רבינו, אלא התורה מאז ומעולם, מאדם הראשון עד אחרוני אחרונים. כל זה נמצא בארון הברית. אבל בלי הכרובים שזה הילודה, כל התורה = הנשמה העליונה תמות רח"ל. כלומר הנשמה העליונה תלויה לגמרי בנו בהווה האם נהיה חלקינו חמורים נושאי ספרים וחלקינו עוסקים בעמל התורה להבין דבר מתוך דבר ולחדש וכו' וכו'. ובעיקר זה תלוי בילודה שזה הכרובים. יוצא שכל מה שלמדנו וחידשנו עד היום מאז אדם הראשון, נמצא בארון הברית. ועל ידי הילדים שלנו זה ימשיך לנצח. וביניהם בין ארון הברית לכרובים = הילדים = ההווה, יוצא דבר האלוהים = בחידושי תורה של כל דור ודור בהווה שלהם. זה דבר האלוהים.
    ראה בתוכן העניינים את הפוסט מספר 46. "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"

    צדיק, התעייפתי ואני מבקש את רשותך לפרוש כרגע. בינתיים תעמול לעיין בדברי ובמקורות שנתתי לך ובעזרת השם תחכים.
    בברכה
    max maxmen

    אהבתי

  8. כתבתי תגובה ארוכה באתר של הרב מיכאל אברהם היקר (לינק לדף https://mikyab.net/%D7%A9%D7%95%D7%AA/%d7%a0%d7%a9%d7%9e%d7%94-%d7%a4%d7%99%d7%96%d7%99%d7%aa)
    והנה דברי משם.

    שלום צדיקים. קודם כל שאפו לרב הנכבד על האתר. ואני יכול להעיד בפני הרב שאתר שלכם מאוד פופולרי ב”ה, מהעובדה שאני רואה מנין באים לפוסט המדובר שלי כאן. כלומר מכמות הצפיות שקיבל פתאום הפוסט הנ”ל שלי, ואני רואה מנין כולם מגיעים, זה מספיק הוכחה שב”ה יש לרב שכר לעמלו. ואגב זה נודע לי על התאר הנפלא שלכם ועל כך מגיע לכם כל הברכות והתודות. ומי ייתן שתצליחו באמת שתלמידיך יחכימו ויגדלו להיות תלמידי חכמים באמת אמן ואמן, הרי זה כל התכלית של ללמד תורה.

    ובכן צדיקים, באתי לכאן כי ראיתי צורך להבהיר למה אני דן בכלל בנושא העומק הזה. וזה חשוב לי שידעו על כך ולכן ברשותכם אני כותב את דברי כאן.
    ובכן יש שעוסקים בתחום הזה של חיים אחרי המוות, סתם כנושא מסקרן ואינטלקטואלי.
    יש שעוסקים בזה סתם כי אוהבים להתווכח ולפגוע ולהרגיש חכם על הזולת. וזה נכון כלפי שני הצדדים אלה שבעד ואלה שהם נגד.
    יש העוסקים בזה למטרה מוצרת (מלשון צר) שהיא לגזול נפשות לא שלהם מהוריהם. הרי הורים בכדי לחנך את הילדים עושים כל מיני תחבולות – על דרך בתחבולות תעשה מלחמה, שהילד יתרגל להיות אדם טוב וישר כטבע שני על דרך הרגל נעשה טבע, ולכן דורשים לילדים שלהם כל מיני אגדות ודרשות – על דרך דברי האבן עזרא בהקדמה לתורה: “גם יש דרש שהוא טוב לאחרים, וידריך בדרך תבונה את הנערים”. באים הנבלים הרשעים האלה שרוצים לגזול מההורים את עמלם עם הדמגוגיה הזולה הזו. לרוב עוסקים בנוכלות הזה בני המשטרים ופנאטי כל האידיאולוגיות למיניהם.

    מנגד יש את בעלי המחשבה ביהדות שעסקו בזה בכל הדורות, במיוחד אלה שהיו נגד, מסיבות “ההשקפה”. כלומר טענתם תמיד היא שאם כל הכבוד שזה נצרך לחינוך הילדים בדרך תבונה (למה זה דרך תבונה? כי אחרת אתה צריך להמציא לו הפחדות ראליות כמו משטר ושוטר עם מקל ועונש וכלא וכו’ והיהדות נגד ריבון וסמכות בוודאי כלפי החינוך, ולכן אין ברירה אלה להמציא להם הפחדות מדומיינות עד שילמדו לבד שזה היה אלא לטובתם בכדי שלא נצטרך לשעבד אותם לאיזה שרלטן שמדבר בשם משטר וריבון), כלפי מתבגרים ובוודאי כלפי עובדי השם שרוצים לעבוד את השם מתוך דעת ולא מתוך עבדות ופחד בהמית, הם לא יכולים להמשיך ולדבוק בחיים אחרי המוות. מה עוד שהם מאבדים לגמרי את טעמי המצוות כפי שהסברתי בפוסט הנ”ל.

    אבל אני – וזה מה שאני רוצה להבהיר כאן – גם לא התעניתי בזה. כלומר אני לא הולך להכריע בשביל אחרים בנושא (דעתי האישית הרי לא צריך לעניין אף אחד), אני באתי לעשות משהו אחר לגמרי. וזה שלא יהיה ח”ו תורה חתוכה. על דרך “אילו ניתנה התורה חתוכה , לא היתה לרגל עמידה”.
    ואני הסביר את זה בטוב טעם ברשותכם.
    נסביר את זה בשאלה כנהוג אצל היהודים. למה משה רבינו לא כתב שלחן ערוך וחסל כל הבעיות?!
    התשובה שביקום דינמי אין חיה כזו. כלומר טיפש צריך להיות אדם, לקחת את האדם הדינמי החי והתוסס שמחדש דברים וכו’ וכו’ ולהפוך אותו לרובוט דטרמיניסטי. ותורה חתוכה עושה את האדם לרובוט דטרמיניסטי. זה לא רק שאלה מוסרית איך אנו הופכים את האדם לעבד דטרמיניסטי דומם. זה שאלה של כדאיות, הרי אנו נפסיד את כל הטוב שהאדם הדינמי יכול להביא לבני אנוש, לכולנו ולדורי דורות. ולא רק זה, אפי’ כלפי האל, אם היצירה שלו היא דטרמיניסטית, כמה שהיא תהיה משוכללת ומתוחכמת, היא מוגבלת. וזה בעיני כישלון. כי זה בסך הכל מה שהאל רח”ל יכול לעשות? אבל אם היצירה של האל ושל ההורים היא יצור דינמי תבוני, אין ליצירה שום מוגבלות, היא אין סופית וזה גדלותו של האל וכן של ההורים.
    מעבר לכל זה יש עוד בעיה קריטית בתורה חתוכה. הרי אמרנו שאין כזה חיה, אלא מה, בכל הווה יש כאלה שחושבים ככה – שיש תורה חתוכה, ואז בכפיה ועם ביטול כל המוסר האנושי, עושים הכל לכפות את האמת הדטרמיניסטית שלהם על כולם. הרי מרצונם החופשי בני אנוש הדינמיים לא יהיו דטרמיניסטיים.
    ומכאן כל הרוע האנושי בהיסטוריה. העתיד רואה שהעבר כשל הוא מחפש אידאל דטרמיניסטי חדש וכופה את זה על האדם החופשי הדינמי וחוזר חלילה וחלילה.
    נשים לב שתמיד במיוחד במשטרים היא קיימת, כי משטר היא תמיד מערכת דטרמיניסטית מקצועית וכו’ ולכן היא כושלת תמיד. וזה הסיבה העמוקה למה התורה והיהדות נגד משטרים וריבון ומשילות כו’ וכו’
    זה לא רק החוסר חופש האדם שיוצא מעצם קיומו של המשטר, זה בעיקר הפיכת האדם לרובוט דטרמיניסטי ואז התרבות, האיכות של בני האומה, עומדת במקום (אין עמידה במקום ביקום דינמי ולכן או שמתקדמים או שהולכים אחורה ולכן זה מסביר את הירידה במוסר שלנו מהיום שנכפתה עלינו משטר ועוד בשם היהדות).

    ולכן משה רבינו לא נתן לנו תורה חתוכה. אז מה כן נתן לנו? הוא נתן לנו את החיים. כלומר מזה חיים ואיך החיים נצחיים ומה הדרך לזכות בכך. זה לא רק שלאה של לזכות בחיי נצח. זה עקרוני, כי אין התפתחות בלי זיכרון שמתמלא תמיד על ידי האבות שבכל דור ודור ככה הנולדים נולדים עם ניסיון רב שמעבר לניסיון שיש לאדם יחיד שחי את השבעים שנה שלו. ובלי הניסיון אתה לא מתקדם.
    אז התורה לכאורה אמור היה לסדר לנו את החיים עצמם שקודם כל נחיה כמו שצריך. ואז נהיה בני חורין וחופשיים ואז כל אחד יגדיר לעצמו משמעות חיים ויקדם את עצמו ואת דורותיו ואת כל הדורות יחד עמו. ואתנו – בני אנוש, נקדם את האל בעצמו, כמה שזה נשמע פשוט מדי אבל זאת האמת, הרי גדלותו של האל תלו ברמת האדם. ככה שכמה שהאדם מתרומם האל מתרומם עמו. (לא ניכנס לזה שהאל כן צריך את זה או לא. כי זה בכלל לא רלוונטי לעצמותו. מה שרלוונטי זה ההכרה על ידי בני אנוש. וההכרה של בני אנוש ורמתו של ההכרה תלוי בהתפתחות האדם והתרוממותו)

    מצד התורה כל הבעיות האנושיות שקיימות באומות ואצלינו, היו כבר מזמן אמורים לבוא על פתרונו. כי כולם, כל בני אנוש עוד – וזה בושה וחרפה – מתעסקים במה זה חיים ואיך צריך לחיות נכון. במקום להיות כבר מזמן בני חורין ולצעוד קדימה.

    ובכן – וכאן אני מגיע לעיקר – נושא החיים אחרי המוות, הופכת את התורה לתורה חתוכה. כי אחרי שאדם חושב על חיים אחרי המוות בעצם הוא מגיע למסקנה שרחמנא ליבא בעי. ולא עושה כלום. רק נותן את הלב. ובשביל לתת את הבל הוא לא צריך להפעיל את השכל האלוהי שלו, רק להפך השכל מפריע לו להפעיל את הלב.

    ומעבר לכל זה, הוא בא לכפות ועוד מחוסר דעת (יש לו רק לב) וחושב שהוא עושה מעשה טוב שלמעשה זה מקור כל הרוע האנושי. לעומק זה מהסוג האלטרואיזם השקרי. וכנודע כל הרוע האנושי בא מהאלטרואיזם השקרי (עסקתי הרבה בתחום הזה למשל כאן [פוסט מספר 146 בתוכן העניינים: “ואהבת לרעך כמוך” אם לא תאהב את עצמך, אייך תדע לאהוב את רעך ?] וכאן [פוסט מספר 262 בתוכן העניינים: אפוטרופסות על היהודים? “אל דברו בשמי” – חנה ארנדט]

    אבל שוב עם כל הסיבות להיות נגד, אני לא בא להכריע אלא להשאיר את זה כדיון שלא יהיה לנו תורה חתוכה.
    כמו שבכל תחום אחר ביהדות תמיד בספרות היהודית לא משאירים דבר חתוך. התורה ועליו המשנה והמשנה עצמו נותנת הרבה דעות ועליו התלמוד והתלמוד עצמו נותן הרבה דעות. ועל התלמוד את הגאונים ובעלי התוספות ועל הרמב”ם את הראב”ד ועל השלחן ערוך את הנושאי כלים והרמ”א ועד ימינו אנו אין בשום תחום משהו שחתוך ואם כן קרה דבר כזה באיזה תחום זניח כמו החיים אחרי המוות, צריך באמת לדאוג לזה שלא יהיה חתוכה, וזה מה שאני עושה כאן לעומק. אני מנסה לעורר את הקוראים שיבינו שזה לא חתוך כמו שנדמה לשוטים. זה לא חתוך מבחינת היהדות ולא היה חתוך ביהדות לעולם ולא חתוך מבחינת החשיבה וההגות המודרנית ולא חתוך מבחינת מדעית.

    לסיום: היה לי חושב שנבין שיש לי אינטרס עיקרי בכל העיסוק בתחום וזה שלא יהיה לנו תורה חתוכה בשום תחום ואני מקווה שלא הטריח אותכם יותר עם המלל שלי
    בברכה
    max maxmen

    אהבתי

  9. הגיע שם בדף של הרב מיכאל אברהם היקר הנ"ל החמור האחרון ואמר

    "הפוסק האחרון הגיב לפני 2 שעות
    הרבה קשקושים שמראים על חוסר הבנה בסיסי במושגים נכתבו במאמר שהבאת.
    דוגמה:
    “יוצא שה”אני” התודעה\הנשמה הן תוצאה פיזית ולא משהו מחוץ לנו = מטפיזי.”

    נראה שהכותב אינו מבין מהו תודעה, מה זה פיזי, מה זה מטפיזי, מה זה מחוץ לנו ומה לא. והכל מעורבב, וכשהמושגים מבולבלים אפשר לומר מה שרוצים ולהסיק מה שרוצים. ושאר המבולבלים יחשבו שהם שמעו דברים נכונים.

    בקיצור שטויות ולא רציני."

    ע"כ דברי החמור.

    ובכן אל דאגה, אתה לא החמור אחרון עוד יהיה הרבה חמורים אחריך.
    פעם החמורים מהסוג הזה חשבו שלאחרים אין יכולת כלכלית לקנות אנציקלופדיה, או אין להם רגלים ללכת לאיזה ספריה בסביבה. אז החמורים חשבו שהם יכולים עם הקלף הזה – "אין לו מושגים וכו'" מטובל עם הד הומינם – להכריע דיון.
    מה שהחמורים האלה עוד לא קלטו שהילד המודרני רואה אותם מיד, הילד המודרני מגדיר את הטיפוס בכללי במנוע החיפוש של גוגל ומיד הוא עושה אליו דוקטורט.

    אהבתי

כתיבת תגובה