אורים ותומים כפשוטו

"אורים ותומים כפשוטו"

השאלה האולטימטיבית ששאלנו כצעירים, היית, אם יש נביא למה צריך אורים ותומים, ואם יש אורים ותומים למה צריך נביא. גם התקשינו להבין בנושא חלוקת הארץ, אם גורל למה אורים ותומים ואם אורים ותומים למה גורל ושוב למה נביא אם יש גורל ואם נביא למה גורל. כלומר מהשאלה הזו הבנו שאנו בורים במושג נביא וגם לא מבינים מהי בכלל האורים ותומים ומה עושה כאן הגורל.

האורים ותומים נמצא בחושן המשפט, שמות פרק כח (כט) וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־שְׁמוֹת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל־לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל־הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵֽי־ יְקֹוָק תָּמִֽיד: (ל) וְנָתַתָּ אֶל־חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת־הָאוּרִים וְאֶת־הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל־לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי יְקֹוָק וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־מִשְׁפַּט בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל עַל־לִבּוֹ לִפְנֵי יְקֹוָק תָּמִֽיד:

למה נקרא החושן, "חושן המשפט" ? כלומר הוא עושה משפט, על ידי מי ? על ידי האורים ותומים שנמצא שם !! שמעיינים בפרשת חלוקת הארץ בתורה ובספר יהושע ובחז"ל, פשוט קשה להבין כנ"ל מה עושה כאן הגורל ? ומה עושה כאן האורים ותומים ? ומה עושה הנביא ובעיקר איפה כאן המשפט והשופט ומי הוא המתדיין ? (הרי אם הגורל הוא דבר האלוהים, יש לנו בשביל כך את הנביא, ואם גורל הוא דבר האלוהים כי אפשר לחשוד בנביא שהוא משוחד לטובת מישהו, בשביל כך יש את האורים ותומים, כלומר רצינו לומר שהאורים ותומים הוא דבר האלוהים שלא יכול להיות משוחד כמו אדם\נביא. ואם כך כנ"ל מה צריך גורל ? על כורחינו שהגורל הוא הכרעה מקרי שאפי' האלוהים לא מתערב בו. אגב זה הוכחנו מכאן שנילס בוהר צודק – בוויכוח שלו עם איינשטיין, שאלוהים משחק בקוביה, ודיברנו על זה בהרבה מקומות.)

בתלמוד ובמקרא מוזכר שהאורים ותומים עשה הרבה דברים כמו לשאול על מלחמות כמו בסיפור פילגש בגבעה, וכמובן בעניין חלוקת הארץ. אייך פעל האורים ותומים ? על כך גם כולם מתקשים להסביר, למשל הרשב"ם טוען (בעברית שלנו) שכמו לגויים יש אסטרולוגיה, ככה יש לנו גם מין הוקוס פוקוס ועל זו הדרך גם האבן עזרא והרמב"ן. (קשה להאמין שהם האמינו בשטויות האלה, והוכחתי כבר הרבה שהם דיברו להמונים וגם ההוקוס פוקוס האלה, הם להכרעה בשביל ההמונים, כלומר צריך הכרעה, אז או האלוהים הוא המכריע או הנביא או הגורל או האורים ותומים כמין מכונה שמדברת כביכול.)

הפרשן היחידי שענה על השאלה, הוא הבכור שור (מהמאה ה12) ותראו כמה נפלאים ועמוקים הם דבריו, וככה אומר:

(שמות כח ל) את האורים ואת התומים: ונראה לי ש"אורים" לשון מדינות, כמו: "באורים כבדו ה'" וכמו "אור כשדים". תומים: גבולים, מקום שהגבולים כלים ותמים שם. שהיה כתוב שם תחום פלוני לפלוני, וגבוליו ומיצריו כתובין ונתונין בתוך החושן, וכן לכל שבט ושבט הכתוב באבן, תחומו וגבולו נתון כנגדו, וזהו משפט בני ישראל: שלא יוכל זה לערער על גבול זה כלום.

כפי שעמקנו כבר להבין שכל המוסר והדינים והמשפט והצדק מתחילים מאז המצאת הקניין, ואי אפשר להמציא את הקניין בלי הצו הקטגורי של קאנט שזה אומר שאי אפשר להמציא את הקניין בלי חלוקת הארצות בגורל לכל פרט ונולד על ידי המצאת הירושה. ואחרי הקניין באים הצווים של לא תרצח ולא תגנוב, אחרת אין משמעות לקניין ואי אפשר להמציא\לדרוש את המוסר בלי חלוקה בגורל שכל אחד יש לו קניין פרטי משלו, ומכאן הומצאה המשפט כלומר רק עכשיו אפשר משפט וצדק. לפני כן אין שום משמעות למשפט וצדק.

עכשיו נבין למה החושן נקראת "חושן המשפט" ולמה האורים ותומים עושים משפט וצדק.

ומיהו השופט ? כמובן הכהן, הרי למדנו להבין שבחברה עם חוקה אישית לא משטרית = החברה היהודית במקור, כל משפחה מקדישה את הבכור שלה להיות עובד החברה כשופט כמורה ומחנך וכרופא, (זה מה שמבטיח יעקב בחלום המקראי) אחרי שהם (הבכורים) כשלו בעגל משה רבינו בוחר בשבט לוי (מכאן פדיון הבן) שהם הכהנים\השופטים ואיך שופטים ועושים צדק ? על ידי האורים ותומים = מפת הגבולות של כל פרט. כלומר קודם מתחילים עם הקניין שיש לכל אחד שזה אומר כל אדם נולד עם הטבע, ואחר כך אפשר לעשות משפט וצדק ולדרוש את צוו המוסר כמו לא תרצח ולא תגנוב. לפני כן "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" כלומר אדם בלי הטבע לא מחויב לצווי המוסר, וזה הוכח בכל ימי ההיסטוריה = המלחמות.

לסיכום:

האורים ותומים לא היה הוקוס פוקוס ולא מדובר על מיסטיקה של בורים וטיפשים. מדובר על מפת הנחלות של כל פרט כמין טאבו.

חז"ל באמת מתקשים אייך זה שהפרטים הסכימו לגורל אקראי ? הרי יש שנפל לו נחלה לא טובה. והם משיבים שהיה נס שכל אחד מצא חן במה שנפל לו בגורל. לעומק הם אומרים שהפרטים הם תבוניים אז הם מבינים שזה המצב האידיאלי ביותר ולכן כל אדם היה שמח בחלקו על דרך איזהו עשיר ?! השמח בחלקו !!

חז"ל אחר שאומר שבעולם הזה (= בזמן החלוקה), אחד קיבל חלקה טובה ואחד קיבל חלקה רעה (כנראה רוצים להצדיק למה לא שרד השיטה), אבל בעולם הבא (= בעתיד) כל אחד יקבל חלקה טובה, שזה אומר נעשה חלוקה יותר צודקת ורלוונטית ככה שלכל פרט יהיה באמת סיבה להיות שמח והשיטה תשרוד. והנה החז"ל  (תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קכב עמוד א)  ולא כחלוקה של עולם הזה חלוקה של עולם הבא; העולם הזה, אדם יש לו שדה לבן – אין לו שדה פרדס, שדה פרדס – אין לו שדה לבן; לעולם הבא, אין לך כל אחד ואחד שאין לו בהר ובשפלה ובעמק,,,, וכו' וכו'

בברכה
Max maxmen

<span dir=rtl>12תגובות ל‘אורים ותומים כפשוטו’</span>

כתיבת תגובה